Що нового

у кадровій справі

26 липня

Переплутали трудові книжки під час сканування: що робити?

Переплутали трудові книжки під час сканування: що робити?

Дії на випадок помилок під час формування електронної трудової книжки визначає Порядок подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи-підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 12.03.2021 №11-1 (п. 6).

Як зробити скани трудових книжок і передати до ПФУ

Так, якщо під час передачі скан-копій на портал ПФУ на підприємстві переплутали працівників і прикріпили дані на іншу особу, потрібно буде повторно сформувати та подати виправлені відомості про трудові відносини працівника, надіславши скан-копію трудової книжки, яка належить саме цьому працівнику.

За інформацією Пенсійного фонду України

26 липня

Обмін документами через месенджери: що дозволяє законодавство?

Обмін документами через месенджери: що дозволяє законодавство?

Роботодавці можуть самостійно визначати порядок організації діловодства з питань трудових відносин, оформлення й ведення трудових книжок та архівного зберігання відповідних документів у районах активних бойових дій. Таке право надається на час воєнного стану. 

Як дистанційно звільнити працівника

Це означає, що учасники трудових відносин можуть домовитися про альтернативні способи створення, пересилання й зберігання наказів роботодавця, повідомлень та інших документів з питань трудових відносин та про будь-який інший доступний спосіб електронної комунікації. Так, наприклад , можна використовувати електронну пошту або месенджери.

Важливо, що відповідний канал комунікації працівник та роботодавець мають обрати за взаємною згодою.

Водночас Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» головною умовою цього процесу називає забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці

За інформацією Управління інспекційної діяльності у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

26 липня

Відпустка при народженні дитини: тривалість і подача заяви

Відпустка при народженні дитини: тривалість і подача заяви

Насамперед слід пам'ятати, що під час воєнного стану роботодавець може відмовити працівникові у наданні будь-якого виду відпусток (за винятком відпусток у зв'язку з вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною), якщо такий працівник залучений до виконання робіт на об’єктах критичної інфраструктури. 

Як надати відпустку при народженні дитини

Якщо ж особа не працює у відповідних галузях, відмовляти у наданні відпустки при народженні дитини заборонено. Кодекс законів про працю України гарантує працівникам право на одноразову оплачувану відпустку при народженні дитини тривалістю до 14 календарних днів. Отримати її може одна з таких осіб: 

  • батько дитини;
  • чоловік, дружина якого народила дитину;
  • інші родичі (якщо мати або батько дитини є одинокими). 

Щоб скористатися цим правом, слід не пізніше трьох місяців з дня народження дитини надати відповідну заяву роботодавцеві. 

За інформацією Центрально-Західного міжрегіонального управління Держпраці

26 липня

Спрощений режим регулювання: чи доступний вам цей варіант?

Спрощений режим регулювання: чи доступний вам цей варіант?

Спрощений режим регулювання трудових відносин може застосовуватися у відносинах між працівниками та роботодавцями, які мають право на його використання.

Спрощені трудові відносини на малих і середніх підприємствах

Для того, щоб застосувати такий формат, висувають такі критерії до сторін:

  • роботодавець — суб’єкт малого або середнього підприємництва з середньою кількістю працівників за звітний період (календарний рік) не більш ніж 250 осіб;
  • працівник — отримує заробітну плату за місяць понад 8 розмірів мінімальної заробітної плати.

Важливо, що спрощений режим можна застосовувати лише на добровільних засадах.

За інформацією Центрально-Західного міжрегіонального управління Держпраці

26 липня

Чоловік зник безвісти: чи вважати працівницю одинокою матір'ю?

Чоловік зник безвісти: чи вважати працівницю одинокою матір'ю?

СКАЧАТИ

Держпраці пояснила, що одинокою матір'ю вважають жінку, якщо:

  • в актовому записі про народження її дитини відомості про чоловіка як батька дитини внесені в установленому порядку за її вказівкою; 
  • батько дитини:
    • помер;
    • позбавлений батьківських прав (за рішенням суду);
    • визнаний безвісно відсутнім;
    • оголошений померлим. 

Важливо, що при цьому дитина не повинна бути усиновлена іншим чоловіком.

Відповідно, якщо у працівниці з дитиною чоловік визнаний зниклим, вона має право на щорічну додаткову відпустку, яку надають одиноким матерям або батькам, які виховують дітей без матерів (Закон України «Про відпустки»).

За інформацією Державної служби України з питань праці

25 липня

Мобінг: чого не варто боятись та як уникнути суперечок?

Мобінг: чого не варто боятись та як уникнути суперечок?

Серед обов'язків, які покладає на роботодавця Кодекс законів про працю України, є запобігання та протидія мобінгу (цькуванню) та поліпшення умов праці та побуту працівників.

Мобінг: зони відповідальності роботодавця

Іноді поняття мобінгу може бути суперечливим. Для уникнення непорозумінь Держпраці радить дотримуватися вимог КЗпП щодо інформування працівників до початку роботи про:

  • місце роботи, трудові функції та дату початку виконання роботи;
  • визначене робоче місце та забезпеченість необхідними засобами;
  • права та обов’язки особи;
  • умови праці;
  • наявність на робочому місці небезпечних і шкідливих виробничих факторів, які ще не усунуто, та можливі наслідки їхнього впливу на здоров’я (також — про право на пільги і компенсації за роботу в таких умовах);
  • правила внутрішнього трудового розпорядку або умови встановлення режиму роботи, тривалість робочого часу і відпочинку;
  • положення колективного договору;
  • проходження інструктажу з охорони праці, виробничої санітарії, гігієни праці і протипожежної охорони;
  • організацію професійного навчання працівників;
  • тривалість щорічної відпустки;
  • умови та розмір оплати праці;
  • процедуру та строки попередження про припинення трудового договору.

Зауважте: інформування про шкідливі виробничі фактори здійснюється під підпис.

Також у Держпраці нагадали, що мобінгом не вважають такі законні дії роботодавця:

  • вимога належного виконання трудових обов’язків;
  • зміна робочого місця, посади або розміру оплати праці в порядку, встановленому законодавством, колективним або трудовим договором;
  • зміна істотних умов праці у зв’язку зі змінами в організації виробництва;
  • переведення на іншу роботу у зв'язку зі скороченням штату та/або чисельності працівників;
  • позбавлення премії за невиконання або неякісне виконання дорученої роботи;
  • застосування заходів дисциплінарного впливу за порушення трудової дисципліни;
  • звільнення за прогул або перебування на роботі у нетверезому стані;
  • відмова у наданні відпустки поза графіком;
  • відмова у застосуванні дистанційної або надомної форми роботі.

За інформацією Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці

25 липня

Оперативні відомості для ПФУ: як виправити помилку

Оперативні відомості для ПФУ: як виправити помилку

Чи можна скасувати або виправити переданні ПФУ оперативні відомості

Строк подання відомостей до ПФУ — не пізніше ніж протягом наступного дня після:

Підстава — підпункт 3 пункту 3 постанови КМУ «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану» від 05.06.2024 № 650.

Якщо допустили помилку, коли подавали інформацію про працівника, надішліть електронне звернення до ПФУ в кабінеті страхувальника. ПФУ розгляне звернення і виправить помилку. Можливо, такі звернення від роботодавців ПФУ візьме до уваги й розгляне можливість подавати виправлені/скасовуючі відомості.

Оперативні відомості для ПФУ: як виправити помилку Коли краще передати оперативні відомості про прийняття на роботу

Тому не радимо поспішати і подавати ПФУ відомості. 

25 липня

Конкурс на посаду керівника закладу охорони здоров’я проводитимуть за новими правилами

Конкурс на посаду керівника закладу охорони здоров’я проводитимуть за новими правилами

Трудові відносини з директором

23 липня 2024 р. КМУ постановою № 840 вніс зміни:

Зміни розробили, щоб виконати вимоги Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки та вдосконалити порядок проведення конкурсного відбору на посаду керівника закладу охорони здоров’я (далі — ЗОЗ).

У Порядку № 1094 встановили вимоги до конкурсних комісій:

  • половина їх складу має бути з числа представників громадських об’єднань у сфері охорони здоров’я та / або у сфері запобігання корупції та антикорупційної діяльності;
  • кількість та склад визначають залежно від відомчої належності та статусу ЗОЗ у складі спроможної мережі;
  • рішення конкурсної комісії про відповідність учасника конкурсу критерію доброчесності вважатимуть ухваленим, якщо за це проголосувала більшість членів комісії від громадськості, а у разі рівного розподілу голосів перевагу мають голоси членів комісії від громадськості;
  • обов’язкове оцінювання професійної компетентності та управлінських навичок учасників конкурсу кожним членом конкурсної комісії за бальною системою;
  • відеозапис засідання є невід’ємною частиною протоколу засідання.

Окрім цього, для учасників конкурсу на керівні посади у державних та комунальних ЗОЗ передбачили:

  • кваліфікаційні вимоги в частині освіти, стажу роботи та володіння державною мовою;
  • чіткий перелік кваліфікаційних критеріїв, серед яких є професійна компетентність, управлінські навички та доброчесність;
  • етапи проведення конкурсу та особливості проведення кожного з них.

Вимоги до оцінювання за встановленими критеріями та перелік індикаторів відповідності учасників конкурсу за кожним критерієм визначатиме Порядок оцінювання учасників конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального ЗОЗ, який розробить та затвердить наказом МОЗ.

Також уточнили, що керівником ЗОЗ не може бути одна і та сама особа більше ніж два строки підряд. Такий строк визначають у контракті. Він становить від трьох до п’яти років.

У Порядку № 777 зазначили, що його вимоги не поширюються на ЗОЗ державної форми власності, що функціонують як державні некомерційні підприємства, в яких конкурсний відбір на зайняття посади керівника ЗОЗ здійснюватиметься за вимогами Порядку № 1094.

Зміни діють з 25 липня 2024 р.

Ірина Матійко

За інформацією КМУ та МОЗ

25 липня

Бронювання через «Дію»: підсумки тижня

Бронювання через «Дію»: підсумки тижня

У міністерстві економіки повідомили, скільки людей вже скористалися механізмом електронного бронювання через портал «Дія».

Електронне бронювання через Дію

В уряді кажуть про величезний попит на сервіс. Так, загалом за тиждень з моменту запуску сервіс використали 55 тисяч людей. При цьому 15 тисяч забронювали вже за першу добу. 

Мінекономіки також назвало регіони, де користувачі були найбільш активними. Це:

  • Київ та область — майже 20 тисяч заброньованих;
  • Львівщина — понад 6 тисяч;
  • Дніпропетровщина — майже 6 тисяч;
  • Одещина — понад 2 тисячі;
  • Закарпаття — понад тисяча заброньованих осіб.

Наразі діють як механізм бронювання через портал «Дія», так і за списками (погодження списків військовозобов’язаних Міністерством оборони та подальше прийняття наказів Міністерством економіки). Який механізм обрати, роботодавець вирішує самостійно.

При цьому електронне бронювання в середньому займає 15 хвилин. Алгоритм використання сервісу досить простий:

  1. Міністерства, ОВА та інші органи виконавчої влади вносять до Єдиного переліку  підприємства, установи та організації  які, відповідно до законодавства, мають право бронювати працівників.
  2. Керівник компанії, що має право на бронювання своїх працівників, подає на порталі Дія списки на бронювання та засвідчує заяву електронним підписом.
  3. Система автоматично перевіряє, чи людина працевлаштована офіційно і чи є її дані в реєстрі «Оберіг».
  4. «Дія» протягом доби надсилає сповіщення керівнику про результат розгляду.
  5. В разі позитивного рішення система автоматично переводить військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії бронювання. З цього моменту він вважається заброньованим, а інформація про бронювання зʼявляється в застосунку «Резерв+». 

Незабаром в уряді анонсували можливість завантажити через «Дію» витяг з Реєстру військовозобовʼязаних.

За інформацією Міністерства економіки України

25 липня

Щорічна відпустка і компенсація після демобілізації: норми закону

Щорічна відпустка і компенсація після демобілізації: норми закону

Кодекс законів про працю України (ст. 119) не містить норм щодо збереження в період військової служби щорічної основної відпустки для працівників, призваних на військову службу.

Щорічна відпустка і компенсація після демобілізації: норми закону

СКАЧАТИ

Що ж до того стажу, який дає таке право, то тут Держпраці радить спиратися на Закон України «Про відпустки». Так, після оновлень документ передбачає, що до стажу роботи, який дає право на щорічну основну відпустку, зараховують: 

«Час, коли працівник фактично не працював, але за ним згідно із законодавством зберігалися місце роботи (посада) та заробітна плата повністю або частково (у тому числі час оплаченого вимушеного прогулу, спричиненого незаконним звільненням або переведенням на іншу роботу), крім випадків, коли за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігалися місце роботи і посада на підприємстві на час призову».

Відповідно, працівник, призваний на військову службу у ЗСУ під час мобілізації на особливий період, набував права на щорічну відпустку за час перебування на службі до 18.07.2022 включно (до початку дії Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин»). 

Що ж до грошової компенсації, то у Держпраці нагадали, що вона виплачується під час звільнення. Також працівник може виявити бажання отримати компенсацію замість частини щорічної відпустки, але в такому разі тривалість наданої основної та додаткових відпусток має становити щонайменше 24 календарні дні.

За інформацією Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці 

24 липня

Строк трудового договору: як визначати?

Строк трудового договору: як визначати?

Для строкових трудових договорів термін дії можуть визначати у кілька способів.

Як прийняти за строковим трудовим договором

Держпраці наводить такі варіанти встановлення строку:

  • за погодженням сторін;
  • з урахуванням часу, необхідного для виконання певної роботи чи певного обсягу робіт.

Зауважте: для деяких категорій працівників строк визначає законодавство.

У відомстві додали, що термін дії договору може бути прив'язаний до певної події (повернення на роботу працівників, що раніше обіймали посаду — з відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку чи у разі, коли попередній працівник звільнився через обрання на виборну посаду).

За інформацією Управління інспекційної діяльності у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

24 липня

Робота під час відпустки для догляду за дитиною до 3 років: можливо чи ні?

Робота під час відпустки для догляду за дитиною до 3 років: можливо чи ні?

Кодекс законів про працю України та Закон України «Про відпустки» передбачають, що особи, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною, можуть працювати на умовах неповного робочого часу або вдома під час перебування у відпустці. Такими особами можуть бути мати, батько, бабусі чи дідусі або ж інші родичі, які фактично здійснюють догляд за дитиною, а також усиновлювачі та опікуни, прийомні батьки чи батьки-вихователі.

Чи може бабуся оформити відпустку для догляду за дитиною до трьох років, якщо батьки дитини — приватні підприємці

Одночасно КЗпП передбачає, що роботодавець зобов'язаний задовольнити прохання вагітної працівниці (або працівниці, що має дитину до 14 років, дитину з інвалідністю чи здійснює догляд за хворим членом сім’ї) про встановлення неповного робочого часу.

В такому разі оплату праці проводять пропорційно до відпрацьованого часу (або залежно від виробітку), а в табелі обліку робочого часу зазначають кількість фактично відпрацьованих годин.

Чи може жінка працевлаштуватися під час допологової відпустки

Зауважте: у заяві про достроковий вихід на роботу на умовах неповного робочого часу потрібно зазначити дату, з якої працівниця хоче стати до роботи.

За інформацією Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці

24 липня

Суспільно корисні роботи: гарантії для працівників

Суспільно корисні роботи: гарантії для працівників

На працівників, залучених до суспільно корисних робіт, поширюються усі вимоги законодавства у сфері охорони праці та загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Як прийняти за строковим трудовим договором

Насамперед у Держпраці пояснили, що з кожною особою слід укласти строковий трудовий договір. Відповідно, працівники отримують гарантії як щодо оплати праці, так і щодо оплати тимчасової непрацездатності. 

Втім, важливо пам'ятати, що розмір заробітної плати не може перевищувати півтори мінімальних зарплати за повністю виконану місячну чи годинну норму праці (враховують рівень мінімалки на дату нарахування зарплати).

За інформацією Управління інспекційної діяльності у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

24 липня

Як довести, що вчасно оновили дані в «Резерв+»?

 Як довести, що вчасно оновили дані в «Резерв+»?

У міністерстві оборони повідомили про оновлення у додатку «Резерв+». Так, тепер тут з'явилася позначка «Дані уточнено вчасно» (для отримання позначки потрібно мати останню версію застосунку 1.1.5).

Закінчився строк для уточнення даних: кому загрожує штраф

Користувачам пояснили, що це спростить перевірку електронного військового уповноваженими органами.

Також нововведення має заспокоїти тих громадян, які вперше скористалися застосунком або повторно оновили дані після 16 липня (зі зміною мітки часу в документі).

Щоб побачити мітку, Міноборони радить такий алгоритм:

  1. відкрити застосунок;
  2. натисніть кнопку з трьома крапками на головному екрані; 
  3. у випадаючому обрати опцію «Оновити документ».

Якщо позначки ще немає, або неможливо оновити застосунок, повторити спроби варто трохи згодом. 

За інформацією заступниці міністра оборони Катерини Черногоренко

24 липня

Заохочення чи покарання: забезпечуємо дотримання трудової дисципліни

Заохочення чи покарання: забезпечуємо дотримання трудової дисципліни

Серед основних принципів трудової дисципліни Держпраці називає виконання працівниками своїх обов’язків якісно та у встановлені строки. 

Як скласти правила внутрішнього трудового розпорядку та внести до них зміни

Основним документом, що регулює трудову дисципліну, є правила внутрішнього трудового розпорядку, які визначають права та обов’язки працівників, режим роботи, правила поведінки на робочому місці тощо.

Важливо, що правила мають бути справедливими, а до всіх працівників слід забезпечувати рівне ставлення.

Крім того, для стимулювання колективу дотримуватися дисципліни можна використовувати методи заохочення (премії, нагороди, підвищення кваліфікації тощо). Одночасно роботодавець може карати порушників, застосовуючи дисциплінарні стягнення (їх види визначають законодавство та правилами внутрішнього трудового розпорядку).

Так, Кодекс законів про працю України передбачає, що за порушення трудової дисципліни може бути застосовано тільки один із заходів стягнення: або догану, або звільнення.

Водночас слід подбати про дотримання усіх норм під час застосування дисциплінарних стягнень — зокрема, йдеться про проведення розслідування та надання працівнику можливості висловитися на свій захист.

Заохочення чи покарання: забезпечуємо дотримання трудової дисципліни Пам'ятайте: працівник може оскаржити стягнення або через внутрішні комісії підприємства, або ж звернувшись до профспілки чи до суду.


За інформацією Південного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

24 липня

Праця осіб з інвалідністю: обов'язки роботодавця

Праця осіб з інвалідністю: обов'язки роботодавця

На підприємствах, де використовують працю осіб з інвалідністю, необхідно створити такі умови праці, які б відповідали рекомендаціям медико-соціальної експертної комісії та індивідуальних програм реабілітації працівників.

Пільги та гарантії у сфері праці працівникам з інвалідністю

У деяких випадках, передбачених законодавством, роботодавець повинен організувати навчання, перекваліфікацію і працевлаштування осіб з інвалідністю. Також слід подбати про додаткові заходи безпеки (відповідно до специфічних особливостей працівників).

У разі нехтування рекомендаціями МСЕК роботодавець може понести відповідальність, адже така поведінка може призвести до погіршення стану здоров’я особи.

Також слід пам'ятати, що на прохання осіб з інвалідністю їм потрібно встановити неповний робочий час (день або тиждень) з оплатою пропорційно виробітку.

Водночас такі працівники за згодою можуть бути залучені навіть до надурочних робіт і робіт у нічний час, якщо це не суперечить рекомендаціям МСЕК.

За інформацією Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

23 липня

Доплата за суміщення: як встановити розмір винагороди?

Доплата за суміщення: як встановити розмір винагороди?

Кодекс законів про працю України (ст. 105) гарантує доплату працівникам, які виконують на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд зі своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією чи посадою або обов’язки тимчасово відсутнього працівника без звільнення від своєї основної роботи.

Суміщення посад

Що ж до конкретного розміру доплати (за суміщення професій чи посад або виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника), то у Держпраці наголошують, що він встановлюється на умовах, передбачених у колективному договорі.

За інформацією Північно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

ttps://pns.dsp.gov.ua/news/nas-zapytuvaly-vidpovidaiemo-14/

23 липня

ВРУ продовжила дію воєнного стану та загальної мобілізації

ВРУ продовжила дію воєнного стану та загальної мобілізації

СКАЧАТИ

Народний депутат Ярослав Железняк повідомив, що ВРУ ухвалила подані сьогодні Президентом Закони України (законопроєкти від 23.07.2024 № 11433 та № 11434, далі — Закони), що затверджують:

  • Указ Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 23.07.2024 № 469/2024, 
  • Указ Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації» від 23.07.2024 № 470/2024.

Далі Закони має підписати Президент.

Нагадаємо, під час воєнного стану норми Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ мають пріоритет над КЗпП.

Ірина Матійко

За матеріалами телеграм-каналу Ярослава Железняка

23 липня

Акт перевірки Держпраці доповнили новими питаннями

Акт перевірки Держпраці доповнили новими питаннями

Як проходять перевірки з праці під час воєнного стану

Мінекономіки наказом від 20.06.2024 № 15145 затвердило зміни до додатків Акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду (далі — Наказ № 15145).

Наказ № 15145 ухвалили, щоб виконати вимоги Законів України:

  • «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання та протидії мобінгу (цькуванню)» від 16.11.2022 № 2759-IX;
  • «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 21.09.2022 № 2620-IX;
  • «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав трудових мігрантів та боротьби з шахрайством у працевлаштуванні за кордоном» від 20.03.2023 № 2982-IX.

Так, приведуть у відповідність до вимог законодавства форми документів, затверджені наказом Мінекономрозвитку від 27.10.2020 № 2161, які Держпраці складає під час перевірки.

Наказ № 15145 уточнює перелік питань перевірки, зокрема:

  • щоб виявити неоформлені трудові відносини;
  • чи додержані вимоги законодавства про:
    • працю, 
    • зайнятість населення, 
    • зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, 
    • організацію трудових відносин в умовах воєнного стану; 
  • законність припинення трудових договорів.

Докладніше про зміни ми писали у новині Мінекономіки планує доповнити Акт перевірки Держпраці новими питаннями.

Наказ № 15145 набере чинності з дня, коли його офіційно опублікують.

Ірина Матійко 

23 липня

Зарплата: як часто та коли виплачувати?

Зарплата: як часто та коли виплачувати?

Строки виплати заробітної плати визначають нормативним актом роботодавця (слід погодити його з виборним органом первинної профспілки чи іншим уповноваженим, або, якщо таких немає, з представниками трудового колективу) або колективним договором.

Мінімальні державні гарантії в оплаті праці

Втім, слід зважати на деякі обов'язкові вимоги Кодексу законів про працю щодо регулярності виплати зарплати. Так, виплати відбуваються: 

  • не пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата;
  • регулярно;
  • у робочі дні;
  • щонайменше двічі на місяць (проміжок не повинен становити більш ніж 16 календарних днів). 

Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» не звільняє роботодавці від обов'язку виплати заробітної плати на умовах, визначених трудовим договором.

За інформацією Управління інспекційної діяльності у Запорізькій області Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

23 липня

Президент вніс законопроєкти про продовження воєнного стану та мобілізації

23 липня

Бронювання через «Дію»: інфографіка з поясненнями

Бронювання через «Дію»: інфографіка з поясненнями

Портал «Дія» надав відповіді на найбільш популярні запитання щодо бронювання. Відповіді надали у вигляді інфографіки. 

Електронне бронювання через Дію

Так, тут нагадали про нещодавній запуск бронювання через портал для працівників з критично важливих підприємств і тих, які забезпечують потреби Сил оборони.

Бронювання через «Дію»: інфографіка з поясненнями

Крім того, користувачі можуть забронювати працівників через портал, навіть якщо вже подали заяву офлайн (у разі, коли рішення щодо офлайн заяви ще не ухвалене). Так, якщо державний орган вже надав бронювання офлайн та вніс цю інформацію до реєстру, отримати послугу не вдасться. Втім, в іншому разі все пройде успішно і тоді потрібно буде надіслати лист до органу, куди подавався запит, щоб установа не опрацьовувала список із цими працівниками.

Головною перевагою такого нового сервісу назвали швидкість та усунення людського фактору. Також тут пояснили, що робити у разі виявлення помилок.

Бронювання через «Дію»: інфографіка з поясненнямиБронювання через «Дію»: інфографіка з поясненнямиБронювання через «Дію»: інфографіка з поясненнями

У наступних оновленнях сервісу анонсували запуск бронювання для власників та бенефіціарів компанії.

За інформацією порталу «Дія»

23 липня

Нові штрафи за старі порушення: чи можна оскаржити штраф ТЦК в суді?

Нові штрафи за старі порушення: чи можна оскаржити штраф ТЦК в суді?

Під час оновлення даних у ТЦК може бути виявлено, що особа несвоєчасно стала на військовий облік або ж не повідомила про зміни (наприклад, у сімейному стані). Відтак громадян можуть оштрафувати вже за новими нормами законодавства — нагадаємо, наразі стягнення становить від 17 тис. грн до 25,5 тис. грн.

Новий «мобілізаційний» закон — огляд змін

Водночас цьогоріч було змінено певні положення Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо термінів накладення штрафів).

Так, загальне правило передбачає, що адміністративне стягнення можуть накласти щонайдовше за 2 місяці з дня вчинення правопорушення (якщо йдеться про триваюче правопорушення, строк рахують з дня його виявлення). Проте наразі з'явився виняток з цього правила, який передбачає, що в особливий період штрафи за вчинення правопорушень, передбачених ст. 210, 210-1 КпАП, можуть накладати впродовж 3 місяців з дня виявлення (загалом — не довше року з дня його вчинення).

Одночасно Кодекс стверджує, що особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення такого правопорушення (ст. 8 ч. 1 КпАП). 

Суди здебільшого керуються цим підходом, стаючи на бік громадян у спорах щодо накладення штрафів за порушення правил військового обліку у попередні роки. Про відповідні приклади у Лубнах, Дубні та Миколаєві повідомила Судово-юридична газета. Також до уваги береться, що  закони, які встановлюють або посилюють відповідальність за адміністративні правопорушення, не мають  зворотної сили.

Втім, деякі представники Феміди спираються на поняття «триваючого правопорушення», яке Міністерство юстиції трактує так:

«Триваюче» правопорушення — таке, що, почавшись з якоїсь протиправної дії або бездіяльності, здійснюється потім безперервно шляхом невиконання обов'язку. Початковим моментом такого діяння може бути активна дія або бездіяльність, коли винний або не виконує конкретний покладений на нього обов`язок, або виконує його не повністю чи неналежним чином.

Відповідно, іноді суди можуть потрактувати попередні порушення правил як такі, що й досі тривають. В такому разі штраф схвалюють, адже порушення виявляють вже після змін у законодавстві.

За інформацією  Судово-юридичної газети

22 липня

Держпраці закликала використовувати електронні трудові книжки

Держпраці закликала використовувати електронні трудові книжки

Держпраці закликала активніше здійснювати перехід на електронні трудові книжки, наголосивши на їхніх перевагах. 

Перехід на електронні трудові книжки

Зокрема, тут звернули увагу на такі плюси трудових книжок в електронному форматі:

  • зменшення паперової роботи та, відповідно, спрощення обліку трудової діяльності;
  • краще збереження даних (зменшення ризиків втратити чи пошкодити документ);
  • доступність інформації (можливість у будь-який момент перевірити свій страховий стаж);
  • автоматичний вихід на пенсію (формат виходу на пенсію без відвідування Пенсійного фонду запланований на майбутнє).

У Держпраці додали, що для отримання електронної трудової книжки необхідно зареєструватися в системі, яку забезпечує ПФУ, а вже після реєстрації всі дані про трудову діяльність автоматично переводяться в електронний формат.

За інформацією Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

22 липня

Визначили форму та зміст вимоги про виклик до ТЦК, — наказ Міноборони

Новий «мобілізаційний» закон — огляд змін

Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII зобов’язує громадян з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК) у строк та місце, зазначені в повістці.

Якщо громадянин під час мобілізації не виконає цей обов’язок, керівник ТЦК звернеться в поліцію щодо його адміністративного затримання.

У разі, коли поліція не зможе затримати та доставити громадянина до ТЦК, йому протягом п’яти днів засобами поштового зв’язку надішлють вимогу про виконання обов’язку військовозобов’язаним, резервістом (далі — Вимога).

Якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення Вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку, ТЦК звернеться до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації — на строк до виконання або відкликання такої вимоги.

Міноборони наказом від 28.06.2024 № 430 (далі — Наказ № 430) затвердило форму та зміст Вимоги. Наказ № 430 набере чинності з дня його офіційного опублікування.

Вимога містить інформацію про дату і час прибуття до ТЦК та документи, які потрібно мати з собою.

Вимога про виконання обов'язку (обов'язків) військовозобов'язаним, резервістом 
N ________ 

__________________________________ 
__________________________________ 
                               (найменування ТЦК та СП) 
викликає Вас відповідно до статті 27 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та з метою виконання громадянами України обов'язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" 
на ____ год. ____ хв. ___ ____________ 20__ р. 

Місцезнаходження ТЦК та СП 
__________________________________ 
__________________________________ 
__________________________________ 
__________________________________ 

Керівник 
__________________________________ 
__________________________________ 
                                        (підпис, ім'я, прізвище) 

М. П. 

Кому: 
__________________________________ 
__________________________________ 
__________________________________ 

РНОКПП ________________________________ 

Адреса задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) військовозобов'язаного (резервіста): 
__________________________________ 
__________________________________ 
__________________________________ 
__________________________________ 

При собі мати: паспорт громадянина України, довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків, військово-обліковий документ. 

У разі неможливості з'явитися з поважних причин Вам необхідно невідкладно повідомити про це 
__________________________________ 
__________________________________, 
                               (найменування ТЦК та СП) 
надаючи відповідні документи, що підтверджують причину неприбуття.

Наслідки неявки за Вимогою керівника ТЦК та СП 

Наслідком неявки за Вимогою керівника ТЦК та СП є звернення ТЦК та СП на підставі статті 2832 Кодексу адміністративного судочинства України з позовом до суду з приводу тимчасового обмеження громадян України у праві керування транспортним засобом під час мобілізації

СКАЧАТИ

Людмила Герега

22 липня

Збільшена щорічна основна відпустка: терміни для різних категорій працівників

Збільшена щорічна основна відпустка: терміни для різних категорій працівників

Робочий рік, за який працівникові надається щорічна основна відпустка, відраховується з дня укладення трудового договору. При цьому тривалість відпочинку становить не менш ніж 24 календарних дні (згідно з Законом України «Про відпустки»).

Збільшена щорічна основна відпустка: терміни для різних категорій працівників

СКАЧАТИ

Право на щорічну відпустку збільшеної тривалості мають: 

  • промислово-виробничий персонал вугільної, сланцевої, металургійної, електроенергетичної промисловості, а також зайняті на відкритих гірничих роботах, на роботах на поверхні шахт, розрізів, кар’єрів і рудників, на будівельно-монтажних роботах у шахтному будівництві, на транспортуванні та збагаченні корисних копалин — 24 календарних дні зі збільшенням за кожні два відпрацьованих роки на 2 календарних дні (не більше 28 календарних днів);
  • працівники, зайняті на підземних гірничих роботах та в розрізах, кар’єрах і рудниках:
    • глибиною 150 метрів і нижче — 28 календарних днів незалежно від стажу роботи;
    • глибиною до 150 метрів — 24 календарних дні зі збільшенням на 4 календарних дні при стажі роботи на підприємстві понад 2 роки;
  • працівники лісової промисловості та лісового господарства, державних заповідників, національних парків, що мають лісові площі, лісомисливських господарств, постійних лісозаготівельних і лісогосподарських підрозділів інших підприємств, а також лісництв — 28 календарних днів за затвердженим урядом списком робіт, професій і посад;
  • воєнізований особовий склад гірничорятувальних частин — 30 календарних днів;
  • невоєнізовані працівники гірничорятувальних частин — 24 календарних дні зі збільшенням за кожні два відпрацьованих роки на 2 календарних дні (не більше 28 календарних днів);
  • керівні працівники навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічні, науково-педагогічні працівники та наукові працівники — до 56 календарних днів;
  • особи з інвалідністю I і II груп — 30 календарних днів;
  • особи з інвалідністю III групи — 26 календарних днів.
  • особи до 18 років31 календарний день.

Водночас слід пам'ятати, що під час воєнного стану роботодавець може відмовити у наданні будь-якого виду відпусток працівникам, які залучені до виконання робіт на об’єктах критичної інфраструктури, робіт з виробництва товарів оборонного призначення або до виконання мобілізаційного завдання. Єдиним винятком є відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами та для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

За інформацією Південно-Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці

22 липня

Медогляди працівників: для кого проводити та що має оплатити роботодавець?

Медогляди працівників: для кого проводити та що має оплатити роботодавець?

Проведення медичних оглядів для працівників здійснюють задля профілактики та запобігання професійним захворюванням та виробничому травматизму (він може бути спричинений погіршенням стану здоров’я працівників). 

Як організувати медичні огляди працівників

Обов'язковому медичному огляду підлягають такі категорії працівників працівників:

  • особи віком до 21 року;
  • зайняті на:
    • важких роботах;
    • роботах зі шкідливими чи небезпечними умовами праці;
    • роботах, де є потреба у професійному доборі.

Водночас у Пенсійному фонді додали, що наявність шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу на конкретних робочих місцях працівників є основною підставою для проведення медоглядів.

Закон України «Про охорону праці» покладає обов'язок забезпечити проведення медоглядів на роботодавця, який повинен за власні кошти організувати як сам медогляд, так і поглиблене медичне обстеження працівника, у якого виявлять підозру на професійні та виробничо зумовлені захворювання. Так само коштом роботодавця оплачують медичну реабілітацію таких працівників та  диспансеризацію працівників з груп ризику розвитку професійних захворювань.

За працівниками при цьому зберігають місце роботу і заробіток. Проте, якщо працівник ухилятиметься від проходження медогляду, роботодавець може притягнути його до дисциплінарної відповідальності та відсторонити від роботи (без збереження зарплати).

Зауважте, окрім попереднього та періодичного медоглядів працівник також може проходити позачергові медогляди (за власною заявою чи за ініціативою роботодавця).

За інформацією ПФУ Донецької області

22 липня

Воєнний стан та мобілізацію можуть продовжити до 9 листопада

Воєнний стан та мобілізацію можуть продовжити до 9 листопада

Востаннє воєнний стан та загальну мобілізацію продовжили з 14 травня на 90 діб, —  до 12 серпня 2024 року.

Діє Закон, що продовжує воєнний стан до 12 серпня

Відповідно, на цьому тижні Президент направить на розгляд Верховної Раді проєкти двох законів:

  • про продовження строку дії воєнного стану в Україні;
  • про продовження строку проведення загальної мобілізації.

Скоріш за все Президент запропонує продовжити воєнний стан та загальну мобілізацію знову на 90 днів —  до 9 листопада 2024 року.

Воєнний стан та мобілізацію можуть продовжити до 9 листопада

СКАЧАТИ

Людмила Герега

За інформацією телеграм-каналу Ярослава Железняка

22 липня

ПФУ повідомив, що критично важливі підприємства зможуть подати відомості про трудові відносини з працівниками до 1 серпня

ПФУ повідомив, що критично важливі підприємства зможуть подати відомості про трудові відносини з працівниками до 1 серпня

До 15 липня критично важливі підприємства можуть актуалізувати відомості про працівників за попередній період на вебпорталі ПФУ

Можливість подавати роботодавцями відомості в режимі реального часу про прийняття працівника на роботу, його переміщення з одного структурного підрозділу до іншого, переведення на іншу постійну посаду, звільнення, поновлення на роботі, тимчасове припинення, або відновлення дії трудового договору ПФУ реалізував через особистий кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг.

Зобов’язує подавати такі відомості підпункт 3 пункту 3 Постанови КМУ «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану» від 05.06.2024 № 650. 

Відомості про трудові відносини з працівниками з 08.06.2024 по теперішній час роботодавці, які бронюють працівників можуть подати до завершення апробації нового сервісу, а саме до 01.08.2024.

Із 1 серпня 2024 р. роботодавці зможуть подавати відомості про зміни у трудових відносинах, які відбулись не пізніше ніж протягом наступного дня після події.

Ірина Матійко

За інформацією ПФУ

22 липня

Пенсії для держслужбовців: оновлення від уряду

Пенсії для держслужбовців: оновлення від уряду

Кабінет міністрів змінив Порядок призначення пенсій деяким категоріям осіб (постанова КМУ від 14 вересня 2016 р. № 622 «Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб»).

Пенсійне забезпечення державних службовців

Внесені оновлення стосуються: 

  • Осіб, які мають не менш ніж 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на дату виходу на пенсію не перебувають на державній службі — 
    • за їхнім бажанням розмір виплат (а. 3-5) визначають в середніх розмірах, визначених законодавством, таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
  • Державних службовців, які працювали з 1 січня 2024 р. в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, та посади яких було класифіковано — 
    • для них заробітна плата визначається з урахуванням: 
      • посадових окладів;
      • надбавок за ранг та вислугу років у розмірах, установлених на дату звернення за призначенням пенсії (за посадою, передбаченою штатним розписом); 
      • розмірів виплат, зазначених в а. 3-5 п. 4 Порядку, визначених у середньомісячних сумах за період починаючи з 1 січня 2024 р. до місяця звернення особи. 
  • Осіб, які працювали на посадах державної служби, класифікацію яких було проведено, і мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, та які на дату виходу на пенсію не перебувають на державній службі
    • для них розмір виплат з 1 січня 2024 р. за їх вибором визначається в середньомісячних сумах за період з 1 січня 2024 р. до місяця звернення особи або за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії (не раніше 1 січня 2024 р.), визначених за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) державної служби у штатному розписі державного органу, встановленою на основі класифікаційного коду, в середніх розмірах, визначених законодавством, таких виплат. 

Зауважте: для останніх двох категорій, які звернулися за призначенням пенсії у січні 2024 р., середньомісячна сума виплат визначається з розрахунку виплат за січень 2024 р. як за повний місяць. 

Держслужбовці, які працювали з 1 січня 2024 р. у державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, та посади яких було класифіковано, для призначення пенсії мають надати довідки про:

  • посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років, які особа отримувала за останнім місцем роботи на державній службі (за формою);
  • розміри виплат (а. 3), які особа отримувала за останнім місцем роботи на державній службі (за формою);
  • середньомісячний розмір виплат (за формою).

Що стосується держслужбовців, які працювали в державних органах, що провели класифікацію посад державної служби, та яких не було переведено на посади, передбачені штатним розписом, або які звільнилися до 1 січня 2024 р. з таких органів, то для них при визначенні заробітної плати для призначення пенсії посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах на 31 грудня 2023 р. Розмір виплат при цьому визначають за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби поспіль (за винятком посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років).

Для призначення пенсії таким особам (та тим, хто працював у державних органах, що не провели класифікацію посад) потрібно подати довідки про: 

  • посадовий оклад;
  • надбавки за ранг та вислугу років за останнім місцем роботи на державній службі (за формою);
  • розміри виплат за останнім місцем роботи на державній службі (за формою);
  • розміри виплат відповідно до а. 6 п. 4 Порядку (за формою).

Внесені останньою постановою КМУ зміни застосовуватимуть з 1 січня 2024 року. Нормативно-правові акти Мінсоцполітики та Пенсійного фонду мають привести у відповідність впродовж двох місяців.

За інформацією Судово-юридичної газети