Що нового
21 лютого
Який термін відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами
Оплачувана відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами має тривалість 70 календарних днів до пологів і 56 календарних днів після пологів. У разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення після пологів надається 70 календарних днів.
Таку відпустку надають жінкам на підставі медичного висновку згідно із ст. 178 Кодексу законів про працю України.
Тривалість відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами обчислюється сумарно і становить 126 календарних днів (або 140 календарних днів — у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення пологів). Її надають жінкам повністю незалежно від кількості днів, використаних до пологів.
За бажанням жінки їй надають відпустку для догляду за дитиною до трирічного віку з виплатою за ці періоди допомоги згідно із законодавством.
Підприємства можуть надавати жінкам частково оплачувану відпустку за рахунок власних коштів.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області
21 лютого
Чи доведеться чекати два роки до виходу на пенсію, якщо у 60 років не вистачає півроку стажу
Вік виходу людини на пенсію (60, 63 або 65 років) визначає набутий нею страховий стаж згідно із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».
Наявність страхового стажу, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення людиною відповідного віку.
Коли піти на пенсію, якщо мінімальний стаж збільшено
Для призначення пенсії після досягнення віку 60 років у 2025 році потрібно мати не менше 32 років страхового стажу. Якщо людина має страховий стаж, якого не достатньо, пенсію за віком може бути призначено після його набуття.
Тобто, якщо після досягнення 60-ліття особа працюватиме і через 6 місяців набуде 32 роки страхового стажу, то може звернутися за призначенням пенсії за віком одразу, як тільки буде виконано умову.
За інформацією Головного управління ПФУ у Хмельницькій області
21 лютого
Уряд змінив форму повідомлення про прийняття працівника на роботу
Додаток 1 «Повідомлення про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу / укладення гіг-контракту» до постанови КМУ «Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу / укладення гіг-контракту або припинення трудового договору з домашнім працівником» від 17.06.2015 № 413 виклали в новій редакції.
Інформацію, що міститься у повідомленні про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу / укладення гіг-контракту, доповнили інформацією про громадянство, щоб вести облік працевлаштованих іноземців та осіб без громадянства. Текст постанови з новою формою ще не оприлюднили.
Нагадаємо, раніше форму повідомлення про прийняття працівника на роботу змінила постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 р. № 413» від 23.08.2024 № 967.
За інформацією Телеграм-каналу Тараса Мельничука
21 лютого
Дія запустила дві нові послуги для військових та їх родин
У Дії тепер доступні два нові сервіси для військових та їхніх родин — отримання статусу людини з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблого захисника чи захисниці.
Трудові гарантії та права учасників бойових дій
Статус особи з інвалідністю внаслідок війни надається учасникам бойових дій, які мають довідку про інвалідність від МСЕК або команди з оцінювання повсякденного функціонування особи.
Заяву на статус члена сім’ї загиблого мають змогу подати члени родини загиблих:
- чоловіки чи дружини з актовим записом про шлюб;
- діти (які не мають сім’ї, втратили обох батьків або отримали інвалідність до повноліття);
- батьки зі свідоцтвом про народження.
Для отримання статусу необхідна довідка про участь у бойових діях загиблого та свідоцтво про смерть.
Якщо документи є в реєстрах, Дія підтягне їх самостійно, а інші можна додати у електронному вигляді.
За інформацією порталу Дія
21 лютого
МОЗ планує зміни в атестації медпрацівників
Функціонування системи безперервного професійного розвитку (далі — БПР) медичних та фармацевтичних працівників визначає Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я, затверджене постановою КМУ від 14.07.2021 № 725 (далі — Постанова № 725). Із 2024 року щороку працівники сфери охорони здоров’я зобов’язані набирати необхідну кількість балів БПР для подальшої атестації або присвоєння кваліфікаційної категорії. Разом з тим, станом на 2025 рік, відсутні критерії за якими нараховуються бали БПР для працівників сфери охорони здоров’я окрім лікарів. Порядки атестації працівників, які існують, морально застарілі та містять спеціальності, які не відповідають наявним професіям працівників сфери охорони здоров’я. Крім того, БПР є одним із головних факторів, що забезпечує надання якісної медичної / реабілітаційної допомоги. Це зумовлює необхідність привести нормативні акти МОЗ у відповідність до законодавства.
МОЗ оприлюднило проєкт наказу «Про затвердження Порядку атестації працівників сфери охорони здоров’я та внесення змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України» (далі — Проєкт).
Раніше МОЗ планувало відновити атестацію медпрацівників з 2025 року. Попередній Проєкт передбачав, що усі працівники сфери охорони здоров’я, строк дії посвідчень про кваліфікаційну категорію або сертифікатів спеціаліста яких сплив у період дії воєнного стану, мають атестуватися до 31 грудня 2025 року. Проте, 26 грудня 2024 р. колегія МОЗ під головуванням міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка на засіданні прийняла рішення не відновлювати атестацію до завершення воєнного стану в Україні. Також колегія підтримала необхідність розробити й затвердити вимоги щодо проходження БПР і критеріїв нарахування балів БПР для усіх категорій працівників сфери охорони здоров’я. Проєкт, за яким планували відновити атестацію з 1 січня 2025 року, МОЗ мав доопрацювати та врахувати рішення колегії.
Наразі, Проєкт зокрема передбачає, що:
- атестація працівників сфери охорони здоров’я відновлюється через шість місяців з дня, коли припинять або скасують воєнний стан;
- строк дії сертифікатів лікаря-спеціаліста, фармацевта / провізора-спеціаліста, посвідчень про кваліфікаційну категорію, який сплив у період дії воєнного стану, подовжується на період дії воєнного стану та протягом шести місяців з дня коли його припинять або скасують;
- особисте освітнє портфоліо (далі — ООП) та облік балів БПР для працівників, що визначені пунктом 2 Постанови № 725 розпочинається протягом 10 робочих днів з дня, коли набере чинність цей наказ, а щорічна перевірка ООП з балами БПР у 2026 році.
Окрім цього, МОЗ пропонує затвердити новий Порядок проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я та внести зміни зокрема до:
- наказу МОЗ «Про організацію клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги та медичного обслуговування» від 05.02.2016 № 69;
- Порядку контролю якості медичної допомоги, затвердженого наказом МОЗ від 28.09.2012 № 752;
- наказу МОЗ «Про затвердження Номенклатури спеціальностей професіоналів у галузі охорони здоров’я у закладах охорони здоров’я, Переліку циклів спеціалізації та тематичного удосконалення за спеціальностями професіоналів у галузі охорони здоров’я у закладах охорони здоров’я та професіоналів з вищою немедичною освітою» від 23.01.2024 № 112;
- Положення про військову інтернатуру, затвердженого наказом МОЗ від 06.09.2022 № 1599.
Громадське обговорення Проєкту триватиме до 21 березня. До цієї дати МОЗ приймає зауваження та пропозиції.
Нагадаємо, що відповідно до наказу МОЗ «Про затвердження Змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України» від 31.08.2023 № 1555 на період дії воєнного стану в Україні атестацію не проводять. Термін дії посвідчень про кваліфікаційну категорію та сертифікатів лікаря-спеціаліста, який сплив під час воєнного стану, подовжують на час воєнного стану та протягом трьох місяців з дня, як його припинять або скасують. Попри те, що атестацію не проводять працівники сфери охорони зобов’язані постійно покращувати свої професійні компетенції на заходах БПР.
За інформацією МОЗ
21 лютого
Податківці зафіксували 11 тисяч порушень трудового законодавства за 2024 рік
За 2024 рік та січень 2025 року Державна податкова служба України зафіксувала 11 тисяч порушень трудового законодавства та повідомила про це Держпраці.
Перевірки з праці під час воєнного стану
Велика кількість роботодавців економлять на податках, використовуючи нелегальну працю. Вони встановлюють заробітну плату на рівні мінімальної, а решту суми працівник отримує «у конверті».
Відповідальність роботодавців, які використовують неофіційну найману працю, передбачена частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України. Штрафи нараховуються органами Держпраці.
За інформацією Державної податкової служби України
21 лютого
Як потрапити на навчання для жінок у традиційно чоловічих сферах
З листопада 2024 року триває урядова програма навчання жінок у традиційно чоловічих сферах. Серед професій, які можуть отримати працівниці: водійка трамвая, тролейбуса, навантажувача, операторка верстатів з програмним керуванням, фрезерувальниця, електрогазозварниця, машиністка екскаватора, майстерка з монтажу та обслуговування систем відновлювальної енергетики.
Навчання здійснюється на замовлення роботодавця, який і надає місце для проходження практики та зобов’язується працевлаштувати слухачку після закінчення навчання. Служба зайнятості здійснює оплату навчання в розмірі, який не може перевищувати 30 280 грн. Якщо вартість навчання є вищою, то різницю може сплатити роботодавець або учасниця проекту.
Навчання здійснюється у закладах освіти, які мають ліцензію на викладання за переліком професій. Вибір професії та закладу освіти здійснюється жінками самостійно. Термін навчання може становити до 10 місяців.
За інформацією Урядового порталу
20 лютого
Чи правомірно залучити працівника до виконання роботи відсутнього колеги у примусовій формі
Роботодавець не має права вимагати від працівника виконання роботи, не обумовленої трудовим договором згідно із ст. 31 КЗпП України.
У період дії воєнного стану роботодавець має право перевести працівника на іншу роботу без його згоди, якщо така робота не протипоказана працівникові за станом здоров’я і лише для ліквідації наслідків бойових дій або обставин, що можуть становити загрозу життю людей згідно із ч. 1 статті 3 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 №2136.
Виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника без звільнення від основної роботи може бути суміщенням професій і посад. Однак суміщення можливо тільки за згоди працівника та допускається в тих випадках, коли працівник за своєю кваліфікацією може забезпечити якісне виконання роботи.
Суміщення посад є істотною зміною умов праці. У період дії воєнного стану повідомлення працівника про зміну істотних умов праці здійснюється не пізніше як до запровадження таких умов.
Якщо колишні істотні умови праці не може бути збережено, а працівник не згоден на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договір припиняється за пунктом 6 статті 36 КЗпП.
За інформацією
20 лютого
У якому випадку роботодавець може видати працівнику трудову книжку
Чи видавати трудові книжки працівникам без звільнення
Роботодавець може видати працівникові трудову книжку:
- у разі звільнення (стаття 47 Кодексу законів про працю України);
- після завершення включення Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників (пункт 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі»);
- під час дії воєнного стану (стаття 7 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»).
Роботодавець повинен видати трудову книжку працівнику під підпис.
За інформацією Держпраці
20 лютого
Яка максимальна тривалість робочого часу в умовах воєнного стану
Нормальна тривалість робочого часу у період дії воєнного стану може бути збільшена до 60 годин на тиждень для працівників, зайнятих на об’єктах критичної інфраструктури в оборонній сфері, сфері забезпечення життєдіяльності населення тощо.
Як збільшити тривалість робочого часу на період воєнного стану
Для працівників об’єктів критичної інфраструктури, яким згідно законодавства встановлюється скорочена тривалість робочого часу, у період дії воєнного стану її можна збільшити до 40 годин на тиждень.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Харківській області
20 лютого
Чи можна залучати жінок до роботи у нічний час
Трудові відносини в умовах воєнного стану не залучаються до роботи в нічний час без їх згоди вагітні жінки і жінки, які мають дитину віком до одного року.
Праця жінок у мирний та воєнний час
Також не можна залучати до роботи в нічний час працівників з інвалідністю, яким за медичними рекомендаціями протипоказана така робота.
За інформацією
20 лютого
Чи може роботодавець вимагати довідку про реєстрацію працівника
При укладенні трудового договору громадянин повинен подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку або відомості про трудову діяльність із Державного реєстру згідно із ст. 24 Кодексу законів про працю України.
Документи для прийняття на роботу. Шпаргалка
У випадках, передбачених законодавством, працівник також має подати документ про освіту, стан здоров’я та військово-обліковий документ.
Однак трудовий кодекс забороняє роботодавцеві вимагати від осіб, які влаштовуються на роботу, відомості про їхню партійну й національну приналежність, походження чи реєстрацію місця проживання.
За інформацією
20 лютого
Чи можна вважати чинними довідки від МСЕК
Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується Пенсійним фондом застрахованим особам з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією інвалідності згідно із ст. 15 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105 Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105 «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
Оцінювання повсякденного функціонування особи
19 грудня 2024 року Верховна Рада прийняла Закон № 12178 щодо реформування МСЕК і впровадження оцінювання повсякденного функціонування.
Усі попередньо видані індивідуальні програми реабілітації будуть дійсними, якщо не потребують змін і доповнень. Решта документів, прийнятих рішень та довідок, виданих МСЕК до 31 грудня 2024 року, також будуть чинними та залишатимуться підставами для продовження надання послуг, пільг, пенсій, допомог, компенсацій, надбавок, відстрочок згідно із роз’ясненням МОЗ.
За інформацією
20 лютого
Як виплатити кошти, якщо працівник помер
У разі смерті працівника роботодавець має спробувати зв’язатись з його родичами. Якщо родичів немає або спроби зв’язатися з ними марні, роботодавець може внести кошти в депозит нотаріуса або сплатити їх спадкоємцю.
Які виплати померлого роботодавець має сплатити нотаріусу
Підтвердженням слугуватиме квитанція, яку нотаріус або нотаріальна контора видасть роботодавцю.
19 лютого
Депутати планують спростити процедуру заповнення декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування
18 лютого 2025 р. у ВРУ зареєстрували проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання корупції» щодо уточнення порядку декларування» № 13026 (далі — Законопроєкт № 13026). Його розробили, щоб:
- підвищити ефективність роботи антикорупційних органів;
- врегулювати статус роз’яснень НАЗК індивідуального характеру;
- забезпечити, щоб відомості з відповідних реєстрів автоматизовано відображались у формі декларації;
- уточнити порядок, як буде здійснюватись повна перевірка декларації.
Депутати пропонують внести зміни до Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі — Закон № 1700):
- роз’яснення положень Закону № 1700, які надало НАЗК на звернення будь-якої особи, можуть застосовувати інші особи в подібних правовідносинах;
- відомості про суб’єкта декларування та членів його сім’ї, які містяться в інформаційно-телекомунікаційних і довідкових системах, реєстрах, банках даних, мають автоматично завантажуватись коли заповнюватиметься декларація після того, як буде введено реєстраційний номер облікової картки платника податків суб’єкта декларування чи членів його сім’ї та можуть бути уточнені та /або доповнені декларантом;
- декларант звільняється від відповідальності за неповноту відомостей у декларації, якщо НАЗК не забезпечить вимоги Закону№ 1700, щоб автоматизовано завантажувались відомості до форми декларації;
- повну перевірку декларації проводитимуть в частині об’єктів декларування, які не охопили повною перевіркою декларацій відповідного суб’єкта декларування за попередні періоди;
- НАЗК під час повної перевірки декларації здійснюватиме перевірку відомостей про майно та доходи суб’єкта декларування та членів його сім’ї виключно за період, коли вони здійснювали діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, та протягом одного року після того, як вони припинили таку діяльність.
Нагадаємо, Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» від 20.09.2023 № 3384-IX відновив обов’язок подавати декларації під час дії воєнного стану та функцію НАЗК щодо їх перевірки.
За інформацією ВРУ
19 лютого
Як повідомляти працівнику розмір зарплати
При кожній виплаті заробітної плати власник повинен повідомити працівника про розміри оплати праці, розміри і підстави відрахувань та суму, що належить до виплати.
Повідомлення власником працівника про заробітну плату повинне провадитися при кожній виплаті зарплати. При цьому при виплаті авансу роботодавець має повідомляти лише саму суму авансу.
Як правило, на підприємстві працівнику при виплаті заробітної плати надається розрахунковий лист про дані щодо сум, які належать до виплати та відрахувань з них.
Водночас законодавством не передбачено заборони у разі погодження працівника на надання йому інформації про розмір його заробітної плати на вказану ним електронну адресу.
За інформацією
19 лютого
Як подати повідомлення про прийняття працівника на роботу
Повідомлення про прийняття працівника на роботу роботодавець подає до територіальних органів Державної податкової служби до початку роботи працівника згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 413 «Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/укладення гіг-контракту або припинення трудового договору з домашнім працівником».
Повідомлення в податкову про прийняття на роботу
Повідомлення необхідно подати засобами електронного зв’язку з використанням електронного підпису в Електронному кабінеті після ідентифікації з використанням кваліфікованого електронного підпису.
У разі припинення трудового договору з домашнім працівником роботодавець повідомляє територіальний орган ДПС про факт і підстави припинення договору протягом трьох днів з дня звільнення.
Повідомлення потрібно подати у режимі «Введення звітності».
Для формування повідомлення платник встановлює фільтр за параметрами: рік, період звітування, обирає тип форми «J(F)30 Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
З переліку форм потрібно обрати «J(F)3001004» Повідомлення про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/укладення гіг-контракту або форму «J(F)3001101» Повідомлення про припинення трудового договору з домашнім працівником. Потім необхідно зазначити територіальний орган ДПС в полі «Код ДПІ» та натиснути кнопку «Створити».
За інформацією
19 лютого
На яку тривалість щорічної відпустки має право працівник з інвалідністю
Держава гарантує особам з інвалідністю I і II груп надання щорічної основної відпустки тривалістю не менш 30 календарних днів згідно ст. 6 Закону України «Про відпустки».
Тривалість відпусток працівників з інвалідністю
Працівники з інвалідністю III групи мають право на щорічну основну відпустку тривалістю 26 календарних днів.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Харківській області
19 лютого
Які документи необхідно надати розлученій жінці для додаткової відпустки
Розлучена жінка, що виховує дитину сама, для підтвердження права на додаткову відпустку повинна пред’явити будь-який офіційний документ, в якому підтверджується відсутність участі батька у вихованні дитини.
Пам'ятка: документи, що дають право на додаткову відпустку
Такими документами можуть бути:
- копія свідоцтва про народження дитини;
- копія свідоцтва про розірвання шлюбу;
- документ, що підтверджує відсутність участі батька у вихованні дитини.
Документи, які підтверджують відсутність у вихованні участі батька:
- рішення суду про позбавлення відповідача батьківських прав;
- рішення органів опіки та піклування або суду щодо участі батька у вихованні дитини;
- ухвала суду або постанова слідчого про розшук відповідача у справі за позовом про стягнення аліментів;
- акт дослідження комітетом самоорганізації населення, або ЖЕО, в якому зі слів сусідів підтверджується факт відсутності участі батька у вихованні дитини;
- довідка зі школи про те, що батько не бере участі у вихованні дитини.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Харківській області
19 лютого
Що робити із заборгованістю з виплати заробітної плати
Заробітну плату потрібно виплачувати не менше двох разів на місяць.
Чи можна не виплачувати зарплату під час війни
Роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати згідно із ст. 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Роботодавець не несе відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області
18 лютого
МОЗ планує доповнити підстави, за якими контракт з керівником закладу охорони здоров’я зможуть розірвати достроково
Як укласти, продовжити, припинити контракт
Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров’я (далі — ЗОЗ) призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника ЗОЗ на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п’яти років (ст. 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 № 2801-XII).
Щоб удосконалити та врегулювати трудові відносини з керівником або особою, на яку поклали виконання обов’язків керівника ЗОЗ державної або комунальної власності МОЗ розробило проєкт постанови КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 792» (далі — Проєкт). Його оприлюднив СПО об’єднань профспілок України.
Постанова КМУ від 21.08.2019 № 792, до якої планують внести зміни, затверджує:
- Порядок укладення контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я (далі — Порядок № 792);
- Типову форму контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я, що діє в організаційно-правовій формі державного або комунального некомерційного підприємства;
- Типову форму контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров’я, що діє в організаційно-правовій формі державної або комунальної установи.
Проєкт доповнить назву постанови та Порядку № 742, слово «контракту» замінять словами «та розірвання трудового договору (контракту)».
У пункті 7 Порядку № 742 планують конкретизувати підстави, з яких можливо розірвати трудовий договір (контракт) з керівником або особою, на яку поклали виконання обов’язків керівника ЗОЗ. Пункт 24 Типових форм контракту, який визначає підстави, щоб розірвати його, а керівника звільнити з посади з ініціативи органу управління майном до закінчення строку дії контракту також доповнять. Підставами для звільнення за зверненням МОЗ або обласної, Київської міської державної (військової) адміністрації до уповноваженого виконавчого органу управління ЗОЗ можуть бути, зокрема:
- корупційне правопорушення або нецільове використання коштів;
- відсутність внутрішнього контролю якості медичної (реабілітаційної) допомоги;
- порушення порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів та відсутність заходів, які спрямовані на бронювання медпрацівників під час воєнного стану;
- невиконані завдання з питань захисту критичної інфраструктури з моменту коли ЗОЗ внесли до Реєстру об’єктів критичної інфраструктури тощо.
Уповноважений виконавчий орган управління ЗОЗ протягом 30 днів розглядатиме відповідне звернення. Якщо звернення обґрунтоване — з керівником ЗОЗ достроково розриватимуть контракт або увільнятимуть від обов’язків особу, на яку поклали обов’язки керівника.
За інформацією СПО об’єднань профспілок України
18 лютого
Як міському голові запобігти конфлікту інтересів, коли визначатиме розмір власної премії
Як урахувати антикорупційні обмеження в трудових відносинах
Міські голови, коли визначають розмір власної премії, допускають порушення та не дотримують вимог, щоб запобігти та врегулювати конфлікт інтересів.
Рішення, яким встановлюють премію міському голові, ухвалює відповідна рада (п. 6 постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 № 268).
Бувають випадки, що депутати міських рад ухвалюють рішення встановити граничний розмір щомісячної премії міського голови або взагалі не визначають її конкретний розмір. Тоді міський голова самостійно оцінює свою роботу та визначає, який відсоток премії отримати у межах дозволеного діапазону.
В цьому випадку виникає конфлікт інтересів. Його можна запобігти, якщо відповідна рада ухвалить рішення, в якому чітко визначить конкретний розмір щомісячної премії міського голови — роз’яснює НАЗК.
Міський голова повинен дотримувати антикорупційне законодавство, коли на сесії ради визначають умови його оплати праці.
Нагадаємо, НАЗК доповнило Методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції від 12.01.2024 № 2.
З прикладами, як практично застосовувати норми антикорупційного законодавства щодо конфлікту інтересів для міських, сільських і селищних голів можна ознайомитися на офіційному вебсайті НАЗК за посиланням.
За інформацією НАЗК
18 лютого
Чи правомірно звільнити працівника за невідповідність посаді
При укладенні трудового договору працівнику можна встановити випробувальний термін, щоб перевірити його відповідність роботі. Умову про випробування потрібно зазначити в наказі про прийняття на роботу згідно із ст. 26 Кодексу законів про працю України.
Як встановити випробування в мирний і воєнний час
Період випробування не може перевищувати 3 місяців, та 6 місяців у разі погодження з профспілкою.
Строк випробування при прийнятті на роботу робітників не може перевищувати одного місяця. Дні, в які робітник фактично не виконував обов’язки, до тривалості випробувального терміну не зараховують.
Якщо роботодавець виявить невідповідність працівника посаді, на яку його прийнято, він має право протягом строку випробування звільнити такого працівника, письмово попередивши його про це за три дні.
За інформацією Telegram-каналу
18 лютого
Як отримати дозвіл на працевлаштування іноземця
Щоб працевлаштувати іноземця, роботодавцю необхідно зібрати пакет документів і подати їх до органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції.
Роботодавець подає:
- заяву за формою КМУ, в якій роботодавець підтверджує, що посада іноземця не пов’язана з належністю до громадянства України і не потребує допуску до державної таємниці;
- копії сторінок паспорта іноземця з особистими даними разом з перекладом українською мовою, засвідченим в установленому порядку;
- кольорову фотокартку іноземця розміром 3,5 x 4,5 см;
- копію проекту трудового договору з іноземцем, посвідчену роботодавцем.
Пакет документів залежить від категорії працівника, до якої відноситься іноземець.
За інформацією Telegram-каналу
18 лютого
Чи може розлучений батько отримати додаткову відпустку
Додаткова відпустка працівникам, які мають дітей, надається одному з батьків. Батько на рівні з матір’ю має право на додаткову відпустку як працівник, що має дитину з інвалідністю.
Додаткова відпустка на дітей: дороговказ для кадровика
Умовою надати відпустку батькові є те, що мати не скористалася такою відпусткою у відповідному році.
Якщо батько позбавлений батьківських прав, він не має права на таку відпустку.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області
18 лютого
Як призупинити дію трудового договору
Роботодавець може призупинити дію трудового договору з працівником, якщо не може забезпечити працівника роботою, а працівник не може виконувати свою роботу.
Як призупинити трудові договори на воєнний час
Такі обставини можуть виникнути, якщо необхідні для виконання роботи працівником виробничі, організаційні, технічні можливості знищені, а переведення працівника на іншу роботу неможливе.
Призупинення дії трудового договору може здійснюватися на строк не більше ніж період дії воєнного стану. Якщо роботодавець вирішить відновити дію договору, він повинен за 10 календарних днів до відновлення повідомити працівника про необхідність стати до роботи.
Призупинення дії трудового договору оформлюється наказом роботодавця, в якому зазначається інформація про причини призупинення, спосіб обміну інформацією, строк призупинення дії трудового договору, кількість працівників, їх категорії, прізвища, ім’я, по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, умови відновлення дії трудового договору.
Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.
За інформацією
18 лютого
Як держава захищає трудові права працівників з інвалідністю
Працівники з інвалідністю мають низку гарантій і привілеїв згідно із Кодексом законів про працю України та Законом України «Про відпустки».
Працівник з інвалідністю: гарантії під час воєнного стану
Так, працівники з інвалідністю мають право:
-
навчання, перекваліфікацію і працевлаштування відповідно до медичних рекомендацій, які повинен організувати роботодавець;
-
залучення до надурочних робіт та робіт у нічний час лише за згодою (ст. 172 КЗпП);
-
щорічні відпустки повної тривалості до настання шестимісячного терміну безперервної роботи у перший рік роботи на підприємстві (ст. 10 Закону України «Про відпустки»);
-
щорічні відпустки за бажанням працівника в зручний час (ст. 10 Закону України «Про відпустки»);
-
щорічна основна відпустка тривалістю 30 календарних днів (особам з інвалідністю I і II груп), і 26 календарних днів (особам з інвалідністю III групи);
-
відпустка без збереження заробітної плати особам з інвалідністю III групи – тривалістю до 30 календарних днів щорічно, особам з інвалідністю I та II груп – тривалістю до 60 календарних днів щорічно (ст. 25 Закону України «Про відпустки»);
-
строковий трудовий договір підлягає розірванню достроково на вимогу працівника в разі його хвороби або інвалідності, які перешкоджають виконанню роботи за договором (ст. 39 КЗпП).
При укладенні трудового договору в період дії воєнного стану умова про випробування працівника під час прийняття на роботу може встановлюватися для будь-якої категорії працівників згідно із п. 2 ст. 2 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
За інформацією Східного міжрегіонального управління Держпраці
17 лютого
Чи зберігати робоче місце за військовослужбовцем, у якого закінчився контракт
Для військовослужбовців, які проходять військову службу за контрактом, дія контракту продовжується понад встановлені строки з моменту введення воєнного стану до оголошення демобілізації згідно із ч. 9 ст. 23 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».
Гарантії працівникам на час військової служби
Таким чином, за військовослужбовцем, контракт якого закінчився, але він продовжує служити, збережуться місце роботи і посада.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області
17 лютого
Оголошуємо Всеукраїнську премію «Кращі практики органів місцевого самоврядування — 2025»
Україна переживає непростий період, проте саме в такі часи проявляються справжні лідери — ті, хто прагне змін на краще. Цифрове видавництво Експертус підтримує ініціативних і відданих професіоналів, готових розвивати свою сферу та надихати інших.
Тож запрошуємо керівників ОМС та їхніх заступників стати учасниками Всеукраїнської премії «Кращі практики органів місцевого самоврядування – 2025». Переможець отримає визнання та винагороду — 30 000 грн!
На І етапі керівники та заступники органів місцевого самоврядування мають взяти участь у фотоконкурсі. Учасники надішлють фоторепортаж про підпорядковані заклади освіти та охорони здоров’я. Сучасні рецепції в комунальних лікарнях, яскраво оформлені сховища в садочках, інтерактивні класи загальноосвітніх шкіл — тобто все, що є предметом гордості їхньої громади.
Керівники можуть взяти участь тільки в першому етапі, і їх роботи гарантовано опублікуємо на порталах і в соцмережах видавництва. Але за головний приз змагатимуться ті, хто виконає умови обох етапів.
Зокрема, на ІІ етапі учасники мають описати, як організовано відповідний напрям роботи у їхній громаді, яку роль відіграє орган місцевого самоврядування.
- «Інклюзивність і безпека праці: практики ОМС для створення доступного та безпечного робочого середовища».
- «Система реабілітації військових у громаді (первинка, реабілітаційні відділення, санаторії, перепрофілювання та забезпечення спеціальним обладнанням, взаємодія з іншими громадами, залучення фінансування, стратегія розвитку системи)».
Заявки та роботи приймаємо до 1 грудня 2025 року. Обов’язково перешліть цю інформацію в ОМС вашого регіону.
17 лютого
Чи необхідно звільняти працівника, який отримав статус біженця в іншій країні
Законодавство про працю не змушує працівника повідомляти роботодавцю своє місцезнаходження чи отримання статусу біженця.
Під час дії воєнного стану працівників, які не виходять на роботу через бойові дії, не можна звільнити за прогул без поважної причини згідно із п. 4 ч. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України.
Якщо робота може виконуватися дистанційно, працівник може продовжувати виконувати свої трудові обов’язки з відповідною оплатою.
Якщо з працівником відсутній зв’язок, до з’ясування причин і обставин його відсутності, за ним зберігаються робоче місце та посада.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області
