Що нового

у кадровій справі

8 травня

Чи можна достроково припинити декретну відпустку

Чи можна достроково припинити декретну відпустку

Працівник може припинити відпустку для догляду за дитиною, письмово повідомивши роботодавця про таке рішення не пізніше як за 10 календарних днів до дня виходу на роботу.

За бажанням матері або батька дитини одному з них надається відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з виплатою за ці періоди допомоги згідно із ст. 179 Кодексу законів про працю України.

Як припинити декретну відпустку

Якщо дитина потребує домашнього догляду, одному з батьків в обов’язковому порядку надається відпустка без збереження заробітної плати тривалістю, визначеною у медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку.

За бажанням матері, батька дитини або осіб, які фактично здійснюють догляд за дитиною, у період перебування їх у відпустці для догляду за дитиною вони можуть працювати на умовах неповного робочого часу або вдома.

За інформацією

Південно-Східного міжрегіонального управління Держпраці

8 травня

Як встановити неповний робочий час

Як встановити неповний робочий час

Неповний робочий час можна встановити згідно із ст. 56 КЗпП таким чином:

  • у формі неповного робочого дня;

  • неповного робочого тижня (меншої кількості робочих днів на тиждень);

  • одночасно обох варіантів — за згодою сторін.

Неповний робочий час

Ініціатором встановлення неповного часу може бути як працівник, так і роботодавець. В обох випадках умови фіксуються у наказі та трудовому договорі.

Працівники з неповним робочим часом мають ті ж самі права, що й інші працівники, включно з правом на щорічну відпустку повної тривалості, оплатою лікарняних та правом на соціальне страхування.

Оплата праці здійснюється пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку, але не менше розміру, передбаченого законодавством.

За інформацією

Південного міжрегіонального управління Держпраці

8 травня

Чи можна перемістити працівника без його згоди

peremishenna.jpg

Дія роботодавця вважається не переведенням, а переміщенням, якщо працівник продовжує виконувати ту ж роботу, тільки в іншому структурному підрозділі. 

Як оформити переміщення: сім кейсів

Переміщення на тому ж підприємстві на інше робоче місце чи в інший структурний підрозділ у тій же місцевості, доручення роботи на іншому механізмі або обладнанні в межах спеціальності, обумовленої трудовим договором, не потребує згоди працівника згідно із ст. 32 Кодексу законів про працю України

Переміщення має бути оформлене наказом роботодавця на підставі доповідної записки керівника структурного підрозділу. Однак роботодавець не має права переміщати працівника на роботу, протипоказану йому за станом здоров’я.

За інформацією

Південно-Східного міжрегіонального управління Держпраці

8 травня

Як роботодавцю перевірити лікарняний працівника

Як роботодавцю перевірити лікарняний працівника

Перевірку обґрунтованості видачі або продовження листків непрацездатності здійснюють посадові особи територіального органу Пенсійного фонду України.

Підставою для проведення перевірки обґрунтованості видачі листків непрацездатності є, зокрема, звернення роботодавця згідно із Порядком проведення особами, уповноваженими правлінням Пенсійного фонду України, перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2023 року № 185.

Таким чином, за потреби страхувальник може звернутися до територіального органу Пенсійного фонду України щодо здійснення перевірки обґрунтованості видачі або продовження листків непрацездатності.

За інформацією

Головного управління ПФУ в Херсонській області

8 травня

Як встановити надбавку за безперервний стаж у сфері тепло-, водопостачання і водовідведення

Системи та форми оплати праці на підприємстві

Форми і системи оплати праці, норми праці, розцінки, тарифні сітки, ставки, схеми посадових окладів, умови запровадження та розміри надбавок, доплат, премій, винагород та інших заохочувальних, компенсаційних і гарантійних виплат встановлюються підприємствами, установами, організаціями самостійно у колдоговорі. При цьому слід дотримати норм і гарантій, передбачених законодавством, генеральною та галузевими / регіональними угодами. Підстава частина друга статті 97 КЗпП.

Як укласти колективний договір

Надбавку до тарифної ставки чи посадового окладу працівникам основних професій за безперервний стаж роботи (далі надбавка) на підприємствах та в організаціях сфери тепло-, водопостачання і водовідведення усіх організаційно-правових форм та форм власності сторони встановлюють у колдоговорі (пп. 3.1.9 п. 3.1 розд. 3 Галузевої угоди між Мінінфраструктури, Обʼєднанням організацій роботодавців «Всеукраїнська конфедерація роботодавців житлово-комунальної галузі України» та Центральним комітетом профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України на 2023—2027 роки,  зареєстрованої у Мінекономіки 26.12.2023 за № 13; далі — Галузева угода).  Механізм та умови її виплати визначає додаток 8 до Галузевої угоди.

До стажу роботи, що дає право на надбавку працівникам у сфері тепло-, водопостачання і водовідведення, зараховують, зокрема:

  • роботу в підприємствах відповідної сфери до або після їх реорганізації;
  • військову службу, якщо працівник був мобілізований з відповідного підприємства та повернувся протягом трьох місяців після демобілізації;
  • відпустку зв’язку з вагітністю і пологами, для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку тощо;
  • виконання профспілкових обов’язків, підвищення кваліфікації або переведення з виробничої необхідності.

Якщо виникають спірні питання, коли визначають та обчислюють стаж роботи, який дає право на надбавку, їх розглядають комісії по трудових спорах або суд.

Положення колдоговору поширюються на всіх працівників підприємств незалежно від того, чи є вони членами профспілки, і є обов’язковими як для роботодавця, так і для працівників. Положення генеральної, галузевої / міжгалузевої, територіальної угод діють безпосередньо і є обов’язковими для всіх суб’єктів, що перебувають у сфері дії сторін, які підписали угоду.

Контроль, як виконується колдоговір та угоди, проводять сторони, що їх уклали, чи уповноважені ними представники (ст. 15 Закону України «Про колективні договори і угоди» від 01.07.1993 № 3356-XII).

На цих нормах законодавства наголосила Держпраці у листі від 26.03.2025 р. N 469/2.3/2.3-ЗВ-25а.

8 травня

Як використовувати декретну відпустку

Як використовувати декретну відпустку

Вагітні жінки, які працюють, можуть переносити невикористані дні відпустки згідно із Законом України від 13.07.2023 №3238-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей використання відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами».

Перенесення відпустки з вагітності та пологів

Вагітна, яка бажає працювати після 30 тижнів вагітності, може перенести початок 70-денної допологової відпустки частково або повністю на період після пологів. При цьому загальна тривалість відпустки не може перевищувати сумарно 126 календарних днів (140 календарних днів — у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнення пологів).

Жінкам 1-3 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, допомога по вагітності та пологах виплачується за весь період зазначеної відпустки, тривалість якої становить 90 календарних днів до пологів та 90 календарних днів після пологів. 

За інформацією

Головного управління ПФУ в Луганській області

8 травня

Комітет з нацбезпеки розглянув пропозиції Міноборони щодо законопроекту про створення реєстру військовослужбовців

Комітет з нацбезпеки розглянув пропозиції Міноборони щодо законопроекту про створення реєстру військовослужбовців

У Комітеті національної безпеки, оборони та розвідки розглянули пропозиції Міноборони та президента щодо  законопроєкту про створення і функціонування Єдиного державного реєстру військовослужбовців та удосконалення порядку ведення військового обліку (реєстр. № 12066).

Такий Закон матиме стосунок лише до Збройних Сил України та не стосуватиметься розвідувальних органів. 

Пропозиції, підготовлені Міністерством оборони України, підтримали всі учасники. 

За інформацією Telegram-каналу ВРУ

8 травня

Комітет з питань соцполітики рекомендував ВРУ прийняти законопроект про виплати членам сімей загиблих

Комітет з питань соцполітики рекомендував ВРУ прийняти законопроект про виплати членам сімей загиблих

Також члени Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів рекомендували ВРУ включити до порядку денного та прийняти за основу проект Закону України про внесення зміни до статті 4 Закону України «Про щомісячну грошову виплату деяким категоріям громадян» (реєстр. № 13164) з урахуванням основних положень альтернативного проекту Закону України за реєстр. № 13164-1. 

Проект Закону вносить зміни до п. 4 ч. 1 ст. 4 Закону України «Про щомісячну грошову виплату деяким категоріям громадян» і передбачає, що членам сімей загиблих, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячна грошова допомога виплачується рівними частками. 

Також члени Комітету створили робочу групу з доопрацювання до другого читання проекту Закону про внесення змін до законів України щодо посилення захисту вимог працівників щодо виплати заборгованості із заробітної плати, в тому числі у випадку неплатоспроможності роботодавця (реєстр. № 9510).

За інформацією ВРУ

8 травня

Держпродспоживслужба перевірятиме зміст оголошень про вакансії

Держпродспоживслужба перевірятиме зміст оголошень про вакансії

Із 8 травня 2025 року Держпродспоживслужба розпочинає новий напрям роботи — контроль за змістом оголошень про вакансії. Відтепер Держпродспоживслужба здійснюватиме моніторинг публікацій роботодавців чи рекрутингових агентств та відслідковуватиме чи порушили законодавство про рекламу у сфері працевлаштування. Відповідні повноваження визначив Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розмежування повноважень центральних органів виконавчої влади у сферах промислової безпеки, охорони праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, державного гірничого нагляду, державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення» від 08.10.2024 № 3992-IX.

Що перевірятимуть:

  • дискримінаційні вимоги у вакансіях — за віком: «до 35 років», «молодий колектив»; статтю — «тільки для жінок / чоловіків»; станом здоров’я; етнічним походженням;
  • маніпуляції — завищену зарплату без умов, замовчування про нічні зміни або випробувальний термін, використання нечітких чи оманливих формулювань.

«Роботодавцям варто вже зараз переглянути свої вакансії та привести їх у відповідність до вимог законодавства. Це не лише допоможе уникнути штрафів, а й зберегти довіру кандидатів. Якщо ви помітили дискримінаційні або оманливі вакансії — зафіксуйте порушення та зверніться до територіальних управлінь Держпродспоживслужби. На ринку праці мають діяти прозорі й рівні правила для всіх», —

зазначив заступник Голови Держпродспоживслужби Андрій Крейтор.

Контроль за рекламою — це не лише про дотримання закону, а передусім про захист права кожного громадянина на рівний доступ до праці. Такий підхід відповідає європейським стандартам: протидія дискримінації, прозорість та чесна конкуренція — основа сучасного ринку праці.

Нагадаємо, що актуальні заборони в оголошенні про вакансії містить частина перша стаття 24-1 Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 № 270/96-ВР (далі — Закон про рекламу). Роботодавці, що надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні, зобов’язані додатково розміщати в оголошенні примітку: заборонено отримувати від громадян, яким надано послуги з пошуку роботи та сприяння в працевлаштуванні, інші пов’язані з цим послуги, гонорари, комісійні або інші винагороди. Заборона зазначати дискримінаційні обмеження в оголошеннях про вакансію вміщена і в частині третій статті 11 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 № 5067-VI.

Якщо рекламодавець порушить ці вимоги — сплатить до держбюджету штраф у десятикратному розмірі мінімальної зарплати, що встановлена законом на момент виявлення порушення (ч. 3 ст. 24-1 Закону про рекламу).

За інформацією Держпродспоживслужби

8 травня

Як посередникам у працевлаштуванні звітувати Держслужбі зайнятості

Посередники у працевлаштуванні повинні подавати звітність за формою № 1-ПА згідно із наказом Міністерства соціальної політики від 03.06.2019 №851 «Про затвердження форми звітності №1-ПА «Інформація про кількість працевлаштованих громадян суб’єктами господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні» та Порядку її подання».

Строк звітування посередників у працевлаштуванні

Такий звіт потрібно подавати щоквартально не пізніше 15 числа місяця наступного за звітним кварталом. Документ подають в електронному чи паперовому вигляді міським, районним і міськрайонним центрам зайнятості.

За інформацією Telegram-каналу ЦМУ Держпраці

8 травня

Уряд затвердив зміни до Порядку призову громадян на військову службу під час мобілізації

КМУ постановою від 06.05.2025 № 519 вніс зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 № 560 (далі — Порядок № 560).

Уточнили, що військовозобов’язаний не подаватиме повторно документи, які підтверджують право на  відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, оформлену відповідно до пунктів 57 — 58-1 Порядку № 560, у разі продовження строку проведення мобілізації, районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК) продовжуватиме її автоматично. Умова —  наявність законних підстав на відстрочку . Інформацію про зміну дати закінчення дії відстрочки вноситимуть до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

Як працівнику отримати відстрочку від призову в ТЦК

Довідку про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період видаватимуть військовозобов’язаним на строк дії відповідних законних підстав на період проведення мобілізації.

Не направлятимуть на медогляд ВЛК військовозобов’язаних осіб з інвалідністю, які:

  • звернулися до ТЦК (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки;
  • були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медогляд, щоб визначити їх придатність до військової служби;
  • не проходили медогляд, або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби.

Визначили також, що направлення на ВЛК, сформоване відповідно до пунктів 74-1 та 74-3 Порядку № 560, повинно містити таку інформацію:

  • реєстраційний номер та дату направлення;
  • прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) та дату народження особи, яку направляють на ВЛК;
  • мету та дату початку медогляду ВЛК;
  • назву установи (закладу охорони здоров’я) та її поштову адресу.

Ще одним нововведенням є те, що громадяни матимуть можливість не очікувати в Резерв+ накладення електронного підпису керівником ТЦК, якщо виявили бажання пройти ВЛК.

Жінки та чоловіки, які утримують троє і більше дітей віком до 18 років, у якості документа, що підтверджують право на відстрочку, зможуть, зокрема подати рішення суду про встановлення факту перебування дітей на утриманні або інші документи, на підставі яких у військовозобов’язаного виник обов’язок утримувати падчерку, пасинка до досягнення ними 18 років та один з таких документів:

  • свідоцтво про шлюб з матір’ю (батьком) дітей (трьох і більше);
  • рішення суду про розірвання шлюбу та визначення місця проживання дітей з батьком (матір’ю), що є військовозобов’язаним;
  • рішення органу опіки і піклування про визначення місця проживання дітей з батьком (матір’ю), що є військовозобов’язаним тощо.

Заступник Міністра оборони Катерина Черногоренко на свій сторінці у фейсбук зазначила, що в Резерв+ автоматично продовжили відстрочки для тих, хто отримав їх онлайн.

Оновлена дата вже має відображатися в Резерв+ у студентів, аспірантів, багатодітних батьків, які мають дітей в одному шлюбі, та людей з інвалідністю.

За інформацією КМУ

7 травня

Чи можна збирати безперервну частину щорічної відпустки з різних робочих років

Якщо працівнику надати, наприклад, 3 дні за один рік і 11 днів за інший, — це не відповідає статті 12 Закону України «Про відпустки» (лист Держпраці від 21.01.2025 № 107/2.3/2.1-ЗВ-25а).


Таке оформлення не забезпечує обов’язкову безперервну частину відпустки саме за кожен окремий робочий рік.

7 травня

Яка відповідальність очікує роботодавця за мобінг працівника

Якщо роботодавець цькує працівника або не вживає заходи щодо припинення цькування, встановленого судовим рішенням, працівник може розірвати трудовий договір на підставі пункту 1-2 статті 41 Кодексу законів про працю України.

За вчинення мобінгу роботодавець має заплатити штраф від 1700 до 6800 гривень або виконувати громадські роботи тривалістю до 60 годин згідно із статтею 173-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

За інформацією

Центрального міжрегіонального управління Держпраці

7 травня

Як оформити дозвіл на працевлаштування іноземця

Як оформити дозвіл на працевлаштування іноземця

Щоб отримати дозвіл на працевлаштування іноземця, роботодавцю потрібно зібрати пакет документів і подати їх до органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення.

Трудові відносини з іноземцем

Роботодавець подає:

  • заяву, в якій роботодавець підтверджує, що посада іноземця не потребує допуску до державної таємниці;
  • копії сторінок паспорта іноземця з особистими даними разом з перекладом українською мовою, засвідченим в установленому порядку;
  • кольорова фотокартка іноземця розміром 3,5 x 4,5 сантиметра;
  • копія проекту трудового договору, посвідчена роботодавцем.

За інформацією Telegram-каналу

Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області

7 травня

Як прийняти нових працівників на місце тих, що поїхали

Як прийняти нових працівників на місце тих, що поїхали

Роботодавець може укладати з новими працівниками строкові трудові договори у період дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника.

Як прийняти строковика на час відпусток декількох працівників

Таку можливість роботодавцям надають, щоб швидко залучити до виконання роботи нових працівників, усунути кадровий дефіцит та брак робочої сили внаслідок евакуацій, відпусток, простоїв, тимчасової втрати працездатності працівників або якщо їх місцезнаходження тимчасово невідоме.

За інформацією Telegram-каналу

Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області

7 травня

Кабмін визначив розміри посадових окладів працівників Центрів підготовки громадян до нацспротиву

Кабінет міністрів оприлюднив Постанову від 30.08.2002 № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери».

У документі доповнили додаток 2 «Схема тарифних розрядів посад керівних, наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, професіоналів, фахівців та інших працівників бюджетних установ, закладів та організацій».  

Тепер там з’явився новий розділ «XLVII. Центри підготовки громадян до національного спротиву». Також у додатку визначили розміри посадових окладів працівників центрів за тарифними розрядами у діапазоні від 6 до 16.

За інформацією Телеграм-каналу Тараса Мельничука

7 травня

Як діяти у разі конфлікту інтересів різним посадовцям

Як діяти у разі конфлікту інтересів різним посадовцям

Якщо у керівника центрального органу виконавчої влади виникає реальний або потенційний конфлікт інтересів, він зобов’язаний не пізніше наступного робочого дня письмово повідомити про це міністра або Кабінет Міністрів згідно із ст. 19 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади».

Після отримання такого повідомлення міністр або Кабінет Міністрів України ухвалюють рішення щодо того, які саме заходи потрібно вжити для врегулювання конфлікту інтересів. 

Особливості врегулювання конфлікту інтересів у голів, заступників голів обласних, районних, міських рад, міських, сільських, селищних голів, секретарів міських, сільських, селищних рад, а також у депутатів цих рад регламентується законами, які регулюють статус цих посадовців згідно із ст. 35-1 Закону України «Про запобігання корупції». 

Якщо у посадовця виник конфлікт інтересів під час засідання ради, він зобов’язаний публічно повідомити про конфлікт інтересів до початку розгляду питання згідно із ст. 59-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Інформацію вносять до протоколу засідання і службовець не бере участі у підготовці, обговоренні та голосуванні з цього питання.

Якщо через неучасть таких осіб сесія ради стане неповноважною, вони можуть взяти участь у голосуванні, але лише після публічного оголошення про конфлікт інтересів під час засідання. 

Законодавство не передбачає конкретного порядку фіксації участі чи неучасті осіб з конфліктом інтересів. Ці моменти мають бути прописані у регламентах місцевих рад. 

За інформацією НАЗК

7 травня

Як отримати довідку з Реєстру застрахованих осіб

Як отримати довідку з Реєстру застрахованих осіб

Реєстр застрахованих осіб складається з електронних облікових карток. Отримати витяг про доходи можна у Пенсійному фонді, на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду або на Порталі Дія. 

Як отримати відомості про трудову діяльність

Витяг з Реєстру формується і надсилається автоматично в персональний кабінет працівника, якщо запит був електронним, або його дають у паперовій формі особисто працівнику після пред’явлення документа, що посвідчує особу, та реєстраційного номера платника податків.

Витяг з реєстру застрахованих осіб містить такі дані:

  • статус застрахованої особи;
  • статус отримувача страхової виплати;
  • дані про набутий страховий стаж застрахованої особи;
  • відомості про період трудових відносин;
  • відомості щодо нарахованої заробітної плати застрахованої особи;
  • відомості про суми добровільних внесків;
  • відомості про суми доплати до мінімального страхового внеску;
  • відомості про інші види загальнообов’язкового державного соціального страхування.

За інформацією

Головного управління ПФУ в Кіровоградській області

7 травня

Зміни до порядку призову: що нового для військовозобов’язаних та резервістів

Як працівнику отримати відстрочку від призову в ТЦК

6 травня 2025 року КМУ вніс зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою  КМУ від 16.05.2024 № 560.

Уточнили, зокрема:

  • положення щодо кінцевого строку відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації окремим категоріям військовозобов’язаних та резервістів;
  • процедуру формування направлення на військово-лікарську комісію (ВЛК) в електронній формі за допомогою Єдиного державного реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
  • перелік документів, що підтверджують право на відстрочку особам, які утримують троє і більше дітей віком до 18 років тощо.

Конкретизували випадки, за яких громадян не направлятимуть на медогляд, щоб визначити придатність до військової служби.

Визначили також умови направлення на ВЛК осіб, які не проходили медогляд, або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби.

Текст документу наразі не оприлюднили.

За інформацією

телеграм-каналу представника КМУ у ВРУ Тараса Мельничука

7 травня

Як платити зарплату мобілізованим працівникам, якщо підприємство у простої

Як платити зарплату мобілізованим працівникам, якщо підприємство у простої

За мобілізованими працівниками, незалежно від запровадження на підприємстві простою, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи і посада.

Гарантії працівникам на час військової служби

До 18.07.2022 за мобілізованими працівниками зберігався ще і середній заробіток згідно із ст. 119 КЗпП України.

За інформацією Держпраці

6 травня

Чи можна не взяти на роботу особу з інвалідністю через витрати на облаштування робочого місця

Чи можна не взяти на роботу особу з інвалідністю через витрати на облаштування робочого місця

Відмова у працевлаштуванні через витрати на облаштування робочого місця для особи з інвалідністю може розглядатися як дискримінація згідно із ст. 27 Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю.

Така відмова має ґрунтуватись на об’єктивних критеріях — кваліфікації, досвіді, стані здоров’я згідно з вимогами до конкретної посади, що встановлені законодавством.

Коли можна відмовити у працевлаштуванні особі з інвалідністю

Відмова у прийнятті на роботу без будь-яких мотивів або з підстав, що не стосуються кваліфікації чи професійних якостей працівника, заборонена згідно із ст. 22 КЗпП.

На вимогу особи, якій відмовили в прийнятті на роботу, роботодавець зобов’язаний письмово повідомити про причину такої відмови.

Підприємства зобов’язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, створювати для таких осіб умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством.

За інформацією Telegram-каналу

Східного міжрегіонального управління Держпраці

6 травня

Хто оплачує лікарняний під час мобілізації

Хто оплачує лікарняний під час мобілізації

Якщо працівник захворів під час мобілізації, він не набуває статусу застрахованої особи, бо не виконує обов’язки за трудовим договором і за ним зберігається лише місце роботи та посада.

У період мобілізації працівникам виплачують грошове забезпечення за рахунок коштів Держбюджету як військовослужбовцям.

Електронні листки непрацездатності, які автоматично сформовані для військовослужбовця, не потребують опрацювання підприємством, за ним не потрібно проводити розрахунки та подавати заяву-розрахунок до Пенсійного фонду.

Після звільнення з військової служби працівник повинен приступити до роботи за попереднім місцем праці. Оплата лікарняних здійснюється роботодавцем з дати, коли працівник повернувся до роботи до згідно з наказом.

Отже, період тимчасової непрацездатності військовослужбовця оплачує військова частина.

За інформацією

Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області

6 травня

Мінекономіки нагадало про обов’язок підприємств дотримувати вимоги законодавства щодо військового обліку та бронювання працівників

Підприємства, установи і організації (далі підприємства) зобов’язані, зокрема вести військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів із числа працюючих, здійснювати заходи щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та в особливий період і надавати звітність з цих питань відповідним органам держвлади, іншим держорганам та органам місцевого самоврядування (далі ОМС) в установленому порядку (ст. 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII; далі Закон № 3543).

Бронювання працівників під час війни у Дії

Відповідальність за організацію мобілізаційної підготовки та стан мобілізаційної готовності органів держвлади, інших держорганів, ОМС, адміністративно-територіальних одиниць і населених пунктів, ЗСУ, інших військових формувань, сил цивільного захисту та підприємств покладається на відповідних керівників (ст. 26 Закону № 3543).

Контроль за дотриманням законодавства про військовий обов’язок та військову службу здійснюється відповідно до Конституції України та законів України (ч. 1 ст. 44 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII).

Роботодавці організовують та ведуть військовий облік, керуючись Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487.

Мінекономіки нагадало підприємствам, які визнані критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, про необхідність неухильно дотримувати вимоги законодавства щодо військового обліку та бронювання працівників. А також зауважило, що при розгляді звернень підприємств, щоб їм надали або підтвердити статус критично важливих, враховуватиметься інформація про належне ведення військового обліку та організацію бронювання військовозобов’язаних (лист від 02.05.2025 № 27-11/33925-07). 

6 травня

Як виплачувати допомогу по тимчасовій непрацездатності за новими правилами

Як виплачувати допомогу по тимчасовій непрацездатності за новими правилами

З 4 квітня 2025 року допомогу по тимчасовій непрацездатності надають як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом згідно із Законом України від 18 грудня 2024 року № 4158-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування».

Лікарняні сумісникам із 4 квітня 2025 року

Норму застосовують до випадків, які настали з 4 квітня 2025 року. 

Зміни не передбачають обмежень щодо кількості місць роботи за сумісництвом застрахованих осіб, за якими вони мають право отримати страхові виплати.

Якщо людина втратила працездатність через нещасний випадок і при цьому перебуває у трудових відносинах з іншим роботодавцем, він оплачує потерпілому перші п’ять днів тимчасової непрацездатності за власні кошти. Розмір виплати становить 100 % середньої зарплати незалежно від страхового стажу працівника.

За інформацією

Головного управління ПФУ в Дніпропетровській області

6 травня

197 млн грн виплатили на облаштування робочих місць для людей з інвалідністю

Державна служба зайнятості виплатила 197 млн гривень 2400 роботодавцям, які облаштували робочі місця для людей з інвалідністю. Умови для праці створили для 2745 працівників з інвалідністю. 

Як облаштувати робоче місце для осіб з інвалідністю

Середній розмір компенсації становить близько 79 000 гривень. Максимальні суми компенсацій:  120 000 грн для осіб з інвалідністю І групи та 80 000 грн для осіб з інвалідністю ІІ групи.

Отримати компенсацію можуть всі роботодавці, які створюють нові робочі місця для людей з інвалідністю. Також компенсація поширюється на ситуації, коли працівник з інвалідністю повертається на своє робоче місце після служби в армії.

Компенсацію можуть отримати також ФОП та ветеранські ФОП з інвалідністю, які зареєстрували або відновили свою діяльність після 18 березня 2025 року.

Компенсація покриває витрати на вже придбані роботодавцем допоміжні засоби. Роботодавець має подати заяву на компенсацію протягом 180 днів з дати працевлаштування особи з інвалідністю, державної реєстрації ФОП.

Подати заявку можна онлайн на порталі «Дія» або офлайн у своєму центрі зайнятості. Рішення про надання компенсації приймається впродовж 10 робочих днів.

За інформацією Держслужби зайнятості

6 травня

Документи про освіту в цифровому форматі

5 травня 2025 р. КМУ оприлюднив постанову від 02.05.2025 № 508, якою затвердив Порядок формування та застосування е-документа про освіту (далі Порядок № 508). Він запускає повноцінну систему електронних документів про освіту е-документ.

Порядок № 508 дозволяє зберігати, пред’являти та передавати інформацію про освіту в цифровому форматі за допомогою застосунку чи порталу Дія.

Е-документ про освіту електронна форма документа про освіту, що містить унікальний електронний ідентифікатор: QR-код, штрих-код або цифровий код. Е-документ про освіту створюється на основі записів у Єдиній державній електронній базі з питань освіти (далі ЄДЕБО). Е-документ можна сформувати безоплатно та добровільно. До е-документа про освіту може формуватися е-додаток, якщо відповідні дані наявні в ЄДЕБО та за технічної можливості Порталу Дія.

Послуга доступна особам віком від 14 років, які є власником документа про освіту, додатка до нього та мають реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі — РНОКПП). РНОКПП використовують коли проходять електронну ідентифікацію та автентифікацію.

Е-документ про освіту та е-додаток можуть використовуватися замість і без додаткового пред’явлення документа та додатка до нього про:

  • базову середню освіту;
  • повну загальну середню освіту;
  • професійну (професійно-технічну) освіту;
  • фахову передвищу освіту;
  • вищу освіту;
  • про науковий ступінь.

Перевірити достовірність е-документа про освіту та е-додатка можна за допомогою засобів Порталу Дія, зокрема мобільного додатка Порталу Дія разом з унікальним електронним ідентифікатором, у режимі реального часу шляхом отримання інформації з ЄДЕБО.

Е-документ про освіту можна надсилати безпосередньо через Портал Дія або на електронну пошту з дотриманням вимог інформаційної безпеки, а також за умови, якщо органи держвлади, органи місцевого самоврядування, юридичні та фізичні особи уклали з технічним адміністратором Порталу Дія договори приєднання.

Якщо виявили неточності або якщо е-документ про освіту не формується власник документа може подати через Портал Дія запит про уточнення в ЄДБО, після чого оновлені дані знову стануть доступними для перевірки або формування нового е-документа.

Нагадаємо, із 1 квітня 2023 року до 1 квітня 2025 року відповідно до постанови КМУ від 04.11.2022 № 1242 діяв експериментальний проєкт щодо формування та застосування єДокумента про освіту. Його норми фактично відображає Порядок № 508.

За інформацією КМУ

6 травня

Як підтвердити періоди на роботи на підприємстві, що зараз знаходиться на окупованій території

Основним документом, що підтверджує стаж роботи за період до провадження персоніфікованого обліку, є трудова книжка.

Якщо в трудовій книжці є записи з виправленням або недостовірні чи неточні записи про періоди роботи до 1 січня 2004 року, то періоди роботи підтверджує Комісія з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії.

Для підтвердження періодів роботи на тимчасово окупованій території заявник подає до Пенсійного фонду такі документи:

  • заяву про підтвердження стажу роботи;

  • трудову книжку;

  • інші документи про стаж роботи.

За відсутності документів про наявний стаж роботи і неможливості їх одержання, стаж роботи встановлюється на підставі показань не менше двох свідків згідно із постановою КМУ від 12.08.1993 № 637.

Для підтвердження періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, заявник подає трудову книжку та зазначає у заяві дані про свідків, які працювали з ним на одному підприємстві і мають документи про свою роботу.

Опитування свідка, який проживає на території України, проводить територіальний орган Пенсійного фонду за місцем його проживання. Запрошення свідку надсилають протягом трьох робочих днів з дня звернення заявника до територіального органу Пенсійного фонду. 

Свідок, що проживає за межами України, надсилає заяву, у якій зазначає інформацію про спільний період роботи на одному підприємстві із заявником, легалізовану відповідно до законодавства або дипломатичним представництвом чи консульською установою України в державі проживання свідка. До заяви додають завірені копії документів про роботу.

За результатами складених актів або заяв з документами комісія приймає рішення щодо підтвердження стажу роботи або відмову в його підтвердженні.

За інформацією

Головного управління ПФУ в Донецькій області

5 травня

Чи можуть звільнити працівника передпенсійного віку у разі скорочення штату

Чи можуть звільнити працівника передпенсійного віку у разі скорочення штату

Якщо на підприємстві відбулось скорочення чисельності або штату працівників, то трудовий договір, укладений на невизначений термін, може бути розірваний згідно із  п. 1 ст. 40 КЗпП України.

При звільненні працівників у випадках змін в організації виробництва та праці має враховуватись переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

При скороченні чисельності чи штату працівників переважне право залишитись на роботі надається працівникам із вищою кваліфікацією та продуктивністю праці.

Однак за рівних умов продуктивності праці та кваліфікації перевага надається у тому числі працівникам, яким залишилося менше трьох років до настання пенсійного віку.

За інформацією

Південно-Східного міжрегіонального управління Держпраці

5 травня

Як розрахувати виплату за лікарняним

Як розрахувати виплату за лікарняним

Розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності застрахованих осіб залежить від страхового стажу згідно із ст. 17 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування». 

Призначення та виплата лікарняних: шпаргалка

Допомога за лікарняним виплачується як:

  • 50 % середньої заробітної плати — працівникам зі страховим стажем до 3 років;

  • 60 % середньої заробітної плати — працівникам зі стажем від 3 до 5 років;

  • 70 % середньої заробітної плати — за стаж від 5 до 8 років;

  • 100 % середньої заробітної плати — за стаж понад 8 років.

За інформацією

Головного управління ПФУ в Запорізькій області

5 травня

Нові норми працевлаштування учасників бойових дій, — у альтернативному законопроєкті

У ВРУ зареєстрували проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо підтримки працевлаштування учасників бойових дій» від 01.05.2025 № 13180-1 (далі Законопроєкт № 13180-1). Ініціатор законопроєкту    народний депутат Данило Гетманцев вважає, що основний Законопроект від 17.04.2025 № 13180 не містить достатньо ефективних стимулів для роботодавців, які належним чином виконують встановлені нормативи працевлаштування учасників бойових дій (далі УБД). Це стало підставою, щоб підготувати альтернативний Законопроект № 13180-1.

Детально про Законопроєкт № 13180 у новині — Квота для працевлаштування учасників бойових дій, — законопроєкт.

Законопроєкт № 13180-1 передбачає норматив робочих місць для працевлаштування УБД. Роботодавці встановлюватимуть його самостійно у кількості:

  • одного робочого місця — якщо кількість штатних працівників від 8 до 25;
  • 5% — якщо кількість штатних працівників становить більше 25;
  • 10% органи державної влади та місцевого самоврядування.

Планують запровадити систему заходів, щоб підтримати працевлаштування УБД:

  • внесок на підтримку працевлаштування УБД, якщо роботодавець не виконує норматив. Його роботодавці сплачуватимуть щоквартально та обчислюватимуть, як добуток 50% середньомісячної зарплати /винагороди у відповідному календарному кварталі, розрахованої на одного працівника, кількості місяців у кварталі та різниці між встановленим нормативом та фактичною кількістю штатних працівників — УБД;
  • виплату компенсації за працевлаштування УБД, якщо роботодавець виконує норматив. Її виплачуватимуть у розмірі фактичних витрат роботодавця на сплату податку на доходи фізосіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за УБД, які безперервно повний звітний квартал були працівниками такого роботодавця;
  • професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку УБД.

Фінансувати витрати на професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку УБД та виплату компенсацій роботодавцям будуть за рахунок коштів, що надійдуть до Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття від сплати роботодавцями внеску, штрафів та пені за несплату чи за порушення у його сплаті.

За інформацією ВРУ