Що нового
17 квітня
Відсьогодні можна сплатити 50 % штрафу за порушення правил військового обліку
Тепер особа, яка порушила правила військового обліку чи законодавство про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію може подати заяву про те, що не оспорює порушення за статтями 210 і 210-1 КпАП та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності. В такому випадку керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК) у постанові про накладення адміністративного стягнення визначить розмір штрафу на рівні мінімального, який передбачає КпАП за таке правопорушення. Це — 17 000 грн. Якщо особа протягом 10 календарних днів сплатить не менше ніж 50 % розміру штрафу, постанову вважатимуть виконаною.
Заяву можна подати не пізніше дня розгляду справи про таке адміністративне правопорушення особисто в письмовій формі у ТЦК, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
Нагадаємо, що функціональність сплати штрафу за порушення у застосунку Резерв+, заступник міністра оборони Катерина Черногоренко пообіцяла реалізувати цього літа.
За інформацією газети «Голос України»
17 квітня
Як зараз проводиться класифікація посад держслужби
Постанова Кабінету Міністрів України від 1 квітня 2025 року № 369 «Деякі питання проведення класифікації посад державної служби» набирає чинності одночасно із Законом України від 11 березня 2025 року № 4282-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці державних службовців на основі класифікації посад», але не раніше дня її опублікування.
До дати набрання чинності постановою № 369 класифікація посад проводиться відповідно до діючої редакції Алгоритму та Каталогу, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2023 року № 1109 «Про підготовку до запровадження умов оплати праці державних службовців на основі класифікації посад у 2024 році».
За інформацією НАДС
16 квітня
Які документи має подати сумісник для оплати лікарняного
Оплата е-лікарняного суміснику із 4 квітня 2025 року
Роботодавець, у разі страхового випадку, зобов’язаний здійснювати застрахованим особам відповідний вид страхових виплат, а застрахована особа має право його отримувати (п. 1 ч. 2 ст. 8 та п. 2 ч. 1 ст. 9 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV).
Підстава, щоб призначити застрахованій особі допомогу по тимчасовій непрацездатності — сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність листок непрацездатності. У разі роботи за сумісництвом, за трудовим договором / контрактом одночасно із здійсненням підприємницької чи іншої діяльності — копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою (за наявності) за основним місцем роботи.
Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору / контракту, копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров’я, яка його видає.
Щоб отримати страхову виплату за місцем роботи за сумісництвом, застрахованій особі необхідно надати довідку про середню зарплату за основним місцем роботи та у разі видачі листка непрацездатності у формі документа на папері — його копію, засвідчену підписом керівника і скріплену печаткою (за наявності) за основним місцем роботи.
ПФУ зазначив про це у листі від 08.04 2025 № 2800-030401-8/23408.
Водночас електронний листок непрацездатності надсилається страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах за основним місцем роботи та за сумісництвом через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ. У цьому випадку, застрахована особа надає за місцем роботи за сумісництвом лише довідку про середню зарплату за основним місцем роботи.
Застрахована особа, яка має право на пільгу, ще додає копії відповідних посвідчень чи інших документів, які підтверджують право на пільгу, коли визначатимуть розмір допомоги по тимчасовій непрацездатності.
16 квітня
Роботодавець зобов’язаний перевірити у військовозобов’язаних працівників ВОД
Прийом на роботу можливий лише після того, як громадянин стане на військовий облік у ТЦК згідно із ст. 34 Постанови Кабінету Міністрів України №1487 від 30 грудня 2022 року «Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів».
Документи, які подають під час прийняття на роботу
Особи, які прибули з тимчасово окупованих територій, мають стати на військовий облік після реєстрації як внутрішньо переміщені особи.
Військово-обліковим документом для призовників є посвідчення про приписку до призовної дільниці, для військовозобов’язаних — військовий квиток або тимчасове посвідчення, для резервістів — військовий квиток.
За інформацією Facebook-сторінки
16 квітня
Відомості з індивідуальної програми реабілітації особам з інвалідністю будуть доступні онлайн
Оцінювання повсякденного функціонування особи
16 квітня 2025 року КМУ оприлюднив постанову від 15.04.2025 № 441. Вона вносить зміни до Положення про індивідуальну програму реабілітації особи з інвалідністю, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2007 № 757 (далі — Положення). Документ приведуть у відповідність до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» від 19.12.2024 № 4170-IX.
Передбачили, що відомості, які містяться в індивідуальній програмі реабілітації (далі — ІПР) особи з інвалідністю, відображатимуться в електронному кабінеті особи на Соціальному вебпорталі електронних послуг Мінсоцполітики за технічної можливості. Такі відомості вносять фахівці експертної команди в електронну систему щодо оцінювання повсякденного функціонування особи (далі — ОПФО). Відомості передають до Єдиної інформаційної системи соціальної сфери шляхом електронної інформаційної взаємодії. Відповідні зміни внесли до пункту 11 Положення.
Нагадаємо, що у разі встановлення інвалідності експертна команда з ОПФО розробляє рекомендації, які є частиною ІПР особи з інвалідністю, на підставі Державної типової програми реабілітації осіб з інвалідністю, затвердженої постановою КМУ від 08.12.2006 № 1686.
Підприємства, які використовують працю осіб з інвалідністю, зобов’язані враховувати рекомендації медико-соціальної експертної комісії або експертної команди з ОПФО та ІПР. А також вживати додаткових заходів безпеки праці, які відповідають специфічним особливостям цієї категорії працівників (ч. 1 ст. 12 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-ХІІ).
Трудові відносини з особами з інвалідністю
За інформацією КМУ
16 квітня
Що робити із заборгованістю з виплати заробітної плати
Заробітна плата має виплачуватися не менше двох разів на місяць, а роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати згідно із ст. 10 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Чи можна не виплачувати зарплату під час воєнного стану
Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.
За інформацією Telegram-каналу
Управління інспекційної діяльності Держпраці у Вінницькій області
16 квітня
Нові строки зберігання документів з військового обліку діють
Визначаємо строки зберігання документів
16.04.2025 набрав чинності наказ Мін’юсту від 14.03.2025 № 748/5, яким внесли зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів (далі — Перелік), затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 № 578/5.
У Переліку:
- виклали у новій редакції: статті 47, 48, 668 — 671;
- доповнили новими статтями 672 — 680.
До внесення змін у Переліку не було строків зберігання для деяких документів, зокрема:
- копій військово-облікових документів (ВОД);
- блокнота розписок про вилучення ВОД;
- книг обліку бланків спеціального військового обліку;
- передавання бланків спеціального військового обліку та військових квитків.
Зміни збільшили кількість статей, що стосуються військового обліку, вона зросла з 4 до 13.
Детально про строки зберігання документів з військового обліку — у шпаргалці, яку підготували наші експерти.
16 квітня
Депутати продовжили дію воєнного стану та мобілізацію
Воєнний стан: тривалість і підстави
Народний депутат Ярослав Железняк повідомив, що ВРУ ухвалила подані Президентом Закони України (законопроєкти від 15.04.2025 № 13172 та № 13173, далі — Закони), що затверджують:
- Указ Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 15.04.2025 № 235/2025;
- Указ Президента України «Про продовження проведення загальної мобілізації» від 15.04.2025 № 236/2025.
Закони продовжують воєнний стан та загальну мобілізацію з 9 травня ще на 90 діб, — до 05:29 годин 7 серпня 2025 року. Далі Закони має підписати Президент.
Трудові відносини в умовах воєнного стану
Нагадаємо, під час воєнного стану норми Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-ІХ мають пріоритет над КЗпП.
За інформацією Телеграм - каналу Ярослава Железняка
16 квітня
Перший ФОП з інвалідністю отримав компенсацію на облаштування свого робочого місця
Державна служба зайнятості виплатила першу компенсацію на облаштування власного робочого місця для фізособи-підприємця з інвалідністю. Раніше гроші на облаштування робочого місця для людини з інвалідністю могли отримувати лише роботодавці для своїх працівників, але у березні Уряд розширив програму компенсацій.
Першим цією можливістю скористався підприємець з Київської області з ІІ групою інвалідності та статусом учасника бойових дій. Він закупив оргтехніку зі спеціальним програмним забезпеченням та джерело безперебійного живлення для свого бізнесу із встановлення сонячних панелей.
ФОПи з інвалідністю можуть отримати від 80 до 120 тисяч гривень на облаштування робочого місця — зокрема на пандуси, підйомники або спеціальні меблі.
За інформацією Міністерства економіки України
16 квітня
Чи можна зменшити зарплату за час простою

16 квітня
Як забронювати працівника, що на обліку в СБУ чи розвідувальному органі
КМУ постановою від 15.04.2025 № 436 вніс зміни до постанови КМУ «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76 (далі — Постанова № 76).
Постанову № 76 доповнили Порядком бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в Службі безпеки, розвідувальних органах України, на період мобілізації та на воєнний час (далі — Порядок).
Порядок визначає механізм бронювання військовозобов’язаних в державних органах, критично важливих підприємствах та установах, спеціалізованих установах та операторах протимінної діяльності за списками згідно з рішенням Мінекономіки.
Як і за нормами загального порядку бронювання, бронюватимемо працівників незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.
Список працівників у паперовій або електронній формі разом з обґрунтуванням подаватимемо СБУ, розвідувальним органам, щоб його погодили та визначили кількість працівників, яких можемо забронювати.
Мінекономіки ухвалить рішення про бронювання військовозобов’язаних. СБУ чи розвідувальний орган оформлять витяг з рішення на кожного заброньованого. Працівники отримають витяг у державному органі, критично важливому підприємстві чи установі, спеціалізованій установі, у оператора протимінної діяльності під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку.
Документ, що підтверджує відстрочку — це витяг, який засвідчила підписом особа, уповноважена керівником СБУ чи розвідувального органу та скріплений відповідною печаткою.
Форми списку військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання, витягу з наказу Мінекономіки про бронювання, відомості видачі бланків спеціального військового обліку знаходяться у додатках до Порядку.
У Порядку виклали також підстави, за яких відстрочку анулюють та порядок дій, щоб її анулювати та вилучити у працівника витяг.
У Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженому Постановою № 76, уточнили, що його дія не поширюється на військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах України.
Працівників, що на обліку в СБУ чи розвідувальних органах, до загальної кількості військовозобов'язаних у цілях розрахунку ліміту на бронювання не враховують.
Бронювання працівників під час війни у Дії
У Критеріях та порядку, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, затверджених Постановою № 76, визначення розвідувальних органів України привели у відповідність до Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XII.
15 квітня
Коли необхідно укладати трудовий договір
У відносинах працівник — роботодавець завжди укладається трудовий договір.
Трудовий договір чи договір підряду: як вибрати
Цивільно-правова угода укладається у разі співпраці з незалежним підрядником або особою, яка займається підприємницькою діяльністю.
Як правило, особа є працівником, якщо роботодавець:
- визначає режим роботи та робочий час;
- контролює місце, час та якість виконання роботи;
- сплачує фіксовану погодинну, щотижневу або місячну зарплату;
- платить за процес праці, а не за результат;
- надає матеріали та обладнання для виконання роботи;
- надає вихідні дні та оплачувані відпустки тощо.
Нагадуємо, що порядок оформлення трудових відносин з найманими працівниками є однаковим для всіх роботодавців. Він включає три основні кроки: укладення трудового договору, оформлення наказу про прийняття на роботу та повідомлення Державної податкової служби.
За інформацією
15 квітня
Національну систему кваліфікацій удосконалять
15 квітня 2025 р. ВРУ ухвалила Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення національної системи кваліфікації відповідно до актуальних потреб ринку праці та інших питань» (законопроєкт від 21.08.2023 № 9630; далі — Закон). Про це повідомила народний депутат України Ірина Геращенко.
Закон:
- створить Єдиний реєстр кваліфікацій (Класифікатор професій), який об’єднає Національний класифікатор професій, Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників та Реєстр кваліфікацій;
- надасть повноваження вести Класифікатор професій Національному агентству кваліфікацій.
Порядок створення Класифікатора професій затверджується КМУ.
За інформацією Телеграм— каналу Ірини Геращенко
15 квітня
ВРУ ухвалила Закон, який дозволить включити мобінг до питань позапланових перевірок Держпраці
Мобінг: зони відповідальності роботодавця
15 квітня 2025 року ВРУ ухвалила Закон України «Про внесення змін до статті 16 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» щодо проведення перевірок в частині вчинення мобінгу» (законопроєкт від 28.02.2024 № 11044; далі — Закон).
Закон дозволить проводити позапланові перевірки роботодавців, якщо працівник або профспілка повідомляють про мобінг, тобто психологічний тиск, цькування чи приниження працівника на роботі під час воєнного стану. Держпраці та її територіальні органи можуть здійснювати за заявою працівника або профспілки позапланові заходи контролю за додержанням законодавства про працю. Законопроєкт підтримали 245 народних депутатів.
За інформацією телеграм-каналу Ірини Геращенко
15 квітня
Цифровізація кадрових документів — актуальний запит ринку
Поширений сьогодні віддалений формат роботи кардинально змінив підходи до організації багатьох бізнес-процесів, зокрема у кадрових відділах. Оформлення відпусток, прийняття на роботу, звільнення — все це вимагає швидкості, зручності та безпеки. Нещодавні зміни у законі зробили можливими розвиток нових цифрових інструментів на ринку. Відповіддю на цей запит став сервіс «Вчасно.Кадри».
Юридичну силу електронні документи в Україні отримали ще у 2003 році. Відтоді держава та бізнес розвивають ринок електронного документообігу. Втім, кадрові документи довгий час залишалися виключно у папері. Лише в жовтні 2022 року було внесено зміни до законодавства, які дозволили створювати кадрові документи — зокрема накази про відпустки — в електронному форматі.
Ці зміни відкрили нові можливості для тих, хто прагне оптимізувати свої HR-процеси. Компанія «Вчасно» відреагувала на потребу ринку та клієнтів, і розпочала активну роботу над автоматизацією кадрового діловодства. У сервісі «Вчасно.ЕДО» було реалізовано 65 кадрових проєктів для великого та середнього бізнесу. Серед клієнтів — Nokia, Red Bull Україна, Uklon, iPay.ua, «Радехівський цукор», ЮРіЯ-ФАРМ. Зокрема, вдалося заощадити понад 100 годин щомісяця на оформленні відпусток і лікарняних, знизити витрати на друк і логістику на 30 %, а час підписання одного документа скоротити з 3 днів до 15 хвилин.
«Кадрові процеси потребують юридичної точності й водночас мають бути зручними для учасників процесу. Повна їх реалізація у межах «Вчасно.ЕДО» лише ускладнила б роботу з сервісом, не забезпечивши необхідної простоти та ефективності для вирішення HR-завдань. Саме тому ми створили «Вчасно.Кадри» як окремий сервіс. Він стане єдиною точкою взаємодії співробітника з компанією. Тут він зможе, наприклад, швидко працевлаштуватися, пройти онбординг, переглянути нарахування заробітної плати чи отримати оцінку своєї ефективності. А почали ми із швидкого та зручного оформлення відпустки»,
— додає Антон Скоков, керівник сервісу цифрових рішень для бізнесу «Вчасно».
За даними дослідження Європейської Бізнес Асоціації, у 2024 році 25 % українських компаній дозволяють працювати дистанційно всім категоріям працівників, а ще 63 % — частині співробітників. У таких умовах оформлення та підписання будь-яких документів може вимагати значних ресурсів. Тому кожен бізнес шукає рішення, яке найкраще відповідатиме його потребам.
«Оскільки наші працівники знаходяться у різних частинах України та світу. Це ускладнювало роботу кадрового відділу. Ми шукали рішення, яке б допомогло зручно працювати з кадровими документами онлайн. Інтеграція з Вчасно дозволила нам перевести понад 80 % документів, зокрема кадрові, в електронний формат. І це зменшило час на операційну завантаженість команди до 20 %»,
— коментує Ольга Неділько, виконавча директорка «iPay.ua».
Окрім автоматизації оформлення відпусток, до кінця року у сервісі «Вчасно.Кадри» планують реалізувати прийом на роботу, звільнення, переведення, оформлення лікарняних, відряджень та кадрових довідок.
Спеціально для читачів медіа «Експертус Кадри» — візьміть участь у розіграші подарунків:
- Відпочинок для двох у A-frame будиночку від AMore
- 10 наборів для коктейлів від Spicer
Як взяти участь у розіграші?
-
Перейдіть за посиланням та оцініть, наскільки легко оформити відпустку у «Вчасно.Кадри».
-
Після оформлення тестової відпустки, залиште контактні дані у формі, яка з’явиться на екрані
-
Розіграш триватиме до 29 квітня включно. Результати повідомлять у соціальних мережах «Вчасно».
Довідка
«Вчасно» — сервіси цифрових рішень для легкого та зрозумілого ведення бізнесу, який включає електронний документообіг, автоматизацію кадрових процесів, видачу електронних чеків, створення захищених підписів, обмін договорами з партнерами, оформлення товарно-транспортних накладних та подання звітності для ФОПів. Усе це — в онлайн-форматі, швидко, зручно та юридично безпечно.
iPay.ua — провідний український PSP-провайдер для бізнесу, що забезпечує швидке, безпечне та стабільне приймання онлайн-платежів для сайтів, сервісів та додатків.
15 квітня
У яких випадках не можна відмовити особі з інвалідністю у працевлаштуванні

15 квітня
У порядку бронювання знову зміни
КМУ 15 квітня 2025 р. вніс зміни до постанови КМУ «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76. Про це повідомив представник КМУ у ВРУ Тарас Мельничук.
Бронювання працівників під час війни у Дії
Затвердили окремий механізм бронювання для:
- співробітників СБУ;
- працівників розвідувальних органів.
Нагадаємо, що загальні правила бронювання не враховують специфіку обліку в цих військових структурах. Тому тепер визначили, що дія попередніх норм на них не поширюється і впровадили спеціальну процедуру бронювання на період мобілізації та воєнного стану.
За інформацією телеграм-каналу
15 квітня
Чи можна не виплатити працівнику кошти на відрядження
Працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв’язку з службовими відрядженнями згідно із ст. 121 КЗпП України.
Як оформити відрядження працівника
Працівникам, які їдуть у відрядження, виплачують: добові за час перебування у відрядженні, вартість проїзду до місця призначення і назад та витрати на оренду житла.
Відрядження часто пов’язані з непередбачуваними витратами, тому варто виплатити кошти працівнику авансом. Без авансу працівник може опинитися у скрутному фінансовому становищі, що негативно вплине на виконання службових обов’язків.
У листі Мінсоцполітики від 07.11.2013 № 998/13/155-13 вказано, що відправлення працівника у відрядження без авансу є порушенням трудового законодавства.
Водночас цілком можлива ситуація, коли працівнику не вистачає виданих роботодавцем коштів і він отримує компенсацію у повному обсязі після повернення.
За інформацією
15 квітня
Воєнний стан та мобілізацію планують продовжити на 90 днів
Воєнний стан: тривалість і підстави
15 квітня 2025 року Президент зареєстрував у ВРУ проєкти Законів України:
- Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку воєнного стану в Україні» № 13172;
- Про затвердження Указу Президента України «Про продовження проведення загальної мобілізації» № 13173.
Воєнний стан та мобілізацію планують продовжити на 90 днів до 6 серпня 2025 року.
Це буде 15-й раз, коли ВРУ голосуватиме за воєнний стан і мобілізацію.
За інформацією ВРУ
15 квітня
Штраф за порушення правил військового обліку зі знижкою 50 % у Резерв+ можна буде сплатити вже влітку
Президент підписав Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення механізмів притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 13.03.2025 № 4316-ІХ (законопроєкт від 04.10.2024 № 12093; далі — Закон № 4316).
Закон № 4316 передбачає, що особа може звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК), в якому вона перебуває на обліку, із заявою про те, що не оспорює порушення за статтями 210 і 210-1 КпАП та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності. В такому випадку керівник ТЦК у постанові про накладення адміністративного стягнення визначить розмір штрафу на рівні мінімального, який передбачає КпАП за таке правопорушення. Якщо особа протягом 10 календарних днів сплатить не менше ніж 50 % розміру штрафу, постанову вважатимуть виконаною.
Заяву можна подати не пізніше дня розгляду справи про таке адміністративне правопорушення:
- особисто в письмовій формі;
- через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
Заступниця міністра оборони Катерина Черногоренко на своїй сторінці у фейсбук повідомила, що її команда вже працює на тим, щоб сплатити штраф можна було у застосунку Резерв+. Коли таку функціональність реалізують, військовозобов’язаний зможе:
- подати заяву в Резерв+ про те, що визнає порушення;
- отримати постанову про це порушення в застосунку;
- сплатити штраф зі знижкою у 50 %.
Також в статті 247 КпАП визначили, що адміністративні провадження закриватимуть стосовно громадян, які порушили правила військового обліку чи законодавство про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, але вступили на військову службу.
Закон № 4316 набере чинності з дня, наступного за днем, коли його опублікують.
За інформацією ВРУ
15 квітня
КМУ дозволив проводити перевірки у сфері освіти
Перевірки з праці під час воєнного стану
14 квітня 2025 р. КМУ схвалив постанову «Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 р. № 303» № 428.
Зміни доповнили постанову КМУ «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) в умовах воєнного стану» від 13.03.2022 № 303 (далі — Постанова № 303) пунктом 4-4 такого змісту:
«Установити, що дія пунктів 1 і 2 цієї постанови не поширюється на планові, позапланові заходи державного нагляду (контролю) у сфері освіти».
Нагадаємо, що за пунктом 1 Постанови № 303 планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) під час воєнного стану не проводять.
Пункт 2 Постанови № 303 дозволяє здійснювати позапланові заходи державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах лише за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України протягом періоду воєнного стану.
Таким чином, Уряд дозволив проводити планові, позапланові перевірки у сфері освіти.
За інформацією КМУ
15 квітня
Чи повідомляти центр зайнятості про скорочення кількох працівників
Роботодавець за два місяці до вивільнення зобов’язаний подавати до центру зайнятості інформацію щодо масового вивільнення працівників у зв’язку зі змінами в організації виробництва, ліквідацією, реорганізацією, скороченням штату працівників підприємства незалежно від форми власності згідно із абз. 3 п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 № 5067-VI.
Яке вивільнення вважати масовим
Не потрібно звітувати про фактичне вивільнення працівників. Законодавчі норми не встановлюють такого обов’язку для роботодавця та не затверджують відповідної форми.
14 квітня
Відповідальність за неправдиві дані в декларації
Подання електронної декларації — обов’язок кожного держслужбовця, і порушення цього обов’язку тягне за собою відповідальність. Невчасне подання або навмисне приховування інформації про доходи, майно чи інші важливі дані може мати адміністративні, дисциплінарні або навіть кримінальні наслідки.
Адміністративна відповідальність настає, зокрема, за несвоєчасне подання декларації (штраф до 1 700 грн) або за завідомо неправдиві відомості — штраф до 85 000 грн залежно від суми порушення.
Кримінальна відповідальність передбачена за умисне неподання декларації або внесення неправдивих даних на значну суму. Санкції включають штрафи до 85 000 грн, обмеження або позбавлення волі до двох років з можливістю заборони обіймати певні посади.
Крім того, за такі порушення службовець може бути звільнений за результатами службової перевірки.

Бути в курсі змін у трудовому законодавстві, обмінюватися досвідом із колегами та отримувати готові рішення для кадрової роботи – усе це можливо в нашому кадровому каналі Messenger у Facebook!
Щоб уникнути проблем, слід ретельно перевіряти всі дані перед поданням, за потреби — подавати уточнену декларацію, а також звертатися за консультацією до антикорупційних уповноважених.
За інформацією Головного управління
14 квітня
Комітет з питань освіти розглянув законопроєкти про профосвіту та підтримку науки
10 квітня 2025 року відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій. Участь у ньому взяли понад 40 осіб — народні депутати, представники уряду та профільних міністерств.
На засіданні обговорювали три законопроєкти «Про професійну освіту»: основного (реєстр. № 13107) та два альтернативні — № 13107-1 і № 13107-2.
Члени Комітету дійшли згоди об’єднати ключові положення законопроєктів у доопрацьовану редакцію закону та підготувати її для подання до Верховної Ради.
Крім того, повторно розглянули законопроєкт № 10218 про внесення змін до Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність». Було опрацьовано поправки, які усувають неузгодженості та вдосконалюють положення щодо підтримки дослідницької інфраструктури та молодих учених.
Також Комітет підтримав внесення до порядку денного сесії проєкту постанови про присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2024 рік.
За інформацією ВРУ
14 квітня
Скільки годин можуть працювати неповнолітні?
Особи віком від 14 до 18 років мають такі самі трудові права, як і повнолітні працівники. Проте для них закон передбачає низку пільг, зокрема щодо тривалості робочого часу.
Для неповнолітніх встановлено скорочену тривалість робочого тижня:
- 16—18 років — не більше 36 годин;
- 15—16 років — до 24 годин;
- 14—15 років (під час канікул) — також до 24 годин на тиждень.
Тривалість робочого часу неповнолітнього працівника
Якщо неповнолітній працівник навчається і працює протягом навчального року, тривалість його роботи скорочується вдвічі:
- 16–18 років — до 18 годин на тиждень;
- 15–16 років — до 12 годин;
- 14–15 років — також до 12 годин.
Такі обмеження встановлені з метою захисту здоров’я та прав молодих працівників.
За інформацією Telegram-каналу ЦМУ Держпраці
14 квітня
Чи можна звільнити працівника передпенсійного віку під час скорочення?
Роботодавець може розірвати трудовий договір, укладений на невизначений строк, у разі змін в організації виробництва або праці, включаючи скорочення чисельності або штату (п. 1 ст. 40 КЗпП). Це правило поширюється й на працівників передпенсійного віку.
Однак працівники, яким до пенсійного віку залишилося менше трьох років, мають певну перевагу. Якщо працівники мають однакові показники продуктивності праці та кваліфікації, переважне право на залишення на роботі надається саме таким працівникам (п. 10 ст. 42 КЗпП).
Крім того, роботодавець зобов’язаний дотримуватись порядку, встановленого статтею 49-2 КЗпП України: працівника слід письмово попередити про звільнення у зв’язку зі змінами в організації праці не пізніше ніж за два місяці. У письмовому повідомленні має бути чітко зазначено підставу звільнення згідно з КЗпП. Цей строк дає працівникові можливість шукати нове місце роботи або оскаржити рішення роботодавця в установленому порядку.
Таким чином, передпенсійний вік не є абсолютною гарантією збереження роботи при скороченні, але надає додаткову правову перевагу. При цьому процедура звільнення повинна бути законною та відповідати всім вимогам трудового законодавства.
За інформацією Telegram-каналу
14 квітня
На обговоренні профспілок — профстандарт менеджера (управителя) з фінансів
СПО об’єднань профспілок оприлюднив проєкт професійного стандарту «Менеджер (управитель) з фінансів» (далі — Профстандарт). Розробник — Громадська спілка «Асоціація професіоналів аутсорсингу України».
Мета діяльності за професією:
- керувати розробкою, впровадженням та вдосконаленням системи управління фінансами підприємства, яка забезпечує досягнення стратегічних і операційних фінансових цілей;
- управляти фінансовими ресурсами;
- контролювати витрати та мінімізувати ризики;
- координувати роботу спеціалізованих структурних підрозділів із ключових напрямків фінансової діяльності.
Профстандарт передбачає професійну кваліфікацію начальника фінансового відділу та менеджера (управителя) з фінансів згідно з Національною рамкою кваліфікацій (НРК) — 7 рівень НРК.
Профстандарт визначить:
- документи, що підтверджують професійну кваліфікацію;
- професійний розвиток;
- опис трудових функцій та компетентностей та їх розподіл за професійними кваліфікаціями.
Зазначимо, що Національний класифікатор України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затверджений наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327 (далі — КП) містить назву професії «Менеджер (управитель)» з кодом КП 1231.
За інформацією СПО об’єднань профспілок
14 квітня
Чи вважається переміщення працівника зміною істотних умов праці?
Переміщення працівника в межах того самого підприємства — наприклад, до іншого структурного підрозділу в тій же місцевості або на інше робоче місце — не вважається переведенням на іншу роботу.
Якщо нове місце відповідає посаді чи спеціальності, зазначеній у трудовому договорі, ініціатива належить роботодавцю, і згода працівника не потрібна (ч. 1 ст. 32 КЗпП).
Як оформити переміщення
Водночас переміщення не повинно зачіпати розмір зарплати, графік, пільги чи інші умови праці — інакше це вже буде зміна істотних умов.
Важливо: не можна переміщувати працівника на роботу, протипоказану за станом здоров’я.
Рішення оформлюють наказом на основі доповідних записок керівників підрозділів чи кадрової служби. Запис до трудової книжки та особової картки не вносять.
За інформацією Держпраці
14 квітня
МОЗ пояснило, до якого часу діють довідки МСЕК, якщо переогляд призначили з 1 січня 2025 року
Трудові відносини з особами з інвалідністю
Із 1 січня 2025 року запрацювала нова система оцінювання повсякденного функціонування особи (далі — ОПФО). Коли встановлюють групу інвалідності, керуються постановою КМУ «Деякі питання запровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» від 15.11.2024 № 1338 (далі — Постанова № 1338).
МОЗ у листі від 06.03.2025 № 25-04/17/1269/ЗПІ-25//1316 зазначило, що для осіб з інвалідністю, які мали пройти повторний огляд із 1 січня 2025 року, але не пройшли його своєчасно, строк встановлення інвалідності продовжується до дати коли ухвалять рішення за результатами ОПФО, але не довше ніж до 1 липня 2025 року. Так визначає абзац одинадцятий пункту 3 Постанови № 1338.
Нагадаємо, що пункт 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» від 19.12.2024 № 4170-IX встановлює граничні строки ОПФО для осіб з інвалідністю, повторний огляд яких припав на період воєнного стану.
14 квітня
Як призупинити дію трудового договору
Призупинення дії трудового договору — це не припинення трудових відносин, а отже, воно потребує чіткого документального оформлення (ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX).
Як призупинити трудові договори на воєнний час
Що потрібно зазначити в наказі/розпорядженні:
- обґрунтована причина призупинення, зокрема неможливість виконання обов’язків обома сторонами;
- строк призупинення;
- категорії, кількість, прізвища працівників;
- РНОКПП або паспортні дані (за потреби);
- спосіб обміну інформацією між сторонами;
- умови відновлення дії договору.
Доцільно готувати індивідуальні накази, а не зведені — це спрощує облік та забезпечує персональний підхід до кожного випадку.
У табелі обліку робочого часу такі працівники залишаються, але їхню відсутність можна позначати як «неявка з інших причин» або ж впровадити власну умовну позначку.
За інформацією
Південно-Східного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці
