6
Червень 2023року
право і практика

Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю виконали, а штраф все одно отримали: аналіз ситуації

За допомогою експерта з’ясуєте, коли роботодавцеві доведеться сплатити штраф за порушення нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, а коли його можна оскаржити в суді. У пригоді стануть приклади із судової практики

Ольга Догадіна , керівник експертної групи «Експертус Кадри»

На Гарячій Лінії Кадровика шквал схожих звернень: підприємство отримало розрахунок адміністративно-господарських санкцій за порушення нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю за 2022 рік, хоча цей норматив виконало. Чому виникають такі ситуації та як оскаржити дії органів влади — розповім у статті.

Хто має виконувати норматив

Норматив встановлений для всіх роботодавців, у яких працює вісім та більше осіб. Далі в статті словом «роботодавець» ми називатимемо підприємства, установи, організації, зокрема підприємства, організації громадських об’єднань осіб з інвалідністю, та фізичних осіб, які використовують найману працю. Норматив встановлює Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII (далі — Закон № 875).

Розмір нормативу

Норматив залежить від кількості працівників у роботодавця (ч. 1 ст. 19 Закону № 875).

Розмір нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю
Середньооблікова чисельність штатних працівниківКількість працівників з інвалідністю
8—251
Понад 254% середньооблікової чисельності штатних працівників

Як рахує норматив роботодавець

Роботодавці самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та працевлаштовують таких осіб у рахунок нормативу. Коли обчислюєте кількість робочих місць, округлюйте до цілого значення (ч. 2 ст. 19 Закону № 875).

У 2022 році, щоб визначити, чи виконує роботодавець норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю, керувалися Інструкцією щодо заповнення форми звітності № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю», затвердженою наказом Мінсоцполітики від 27.08.2020 № 591 (далі — Інструкція № 591). Інструкція № 591 чинна й на сьогодні. Тому роботодавець і надалі може її використовувати в роботі, щоб рахувати виконання нормативу.

Для обчислення нормативу розраховуйте:

До нормативу зараховуйте працівників з інвалідністю, що працюють за основним місцем роботи (ч. 4 ст. 19 Закону № 875).

Як рахує норматив Фонд

Роботодавці не подавали у 2023 році звіту № 10-ПОІ (річна) «Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю» за 2022 рік. Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю (далі — Фонд) самостійно розрахував, чи виконали роботодавці норматив з працевлаштування осіб з інвалідністю, на підставі інформації від ПФУ.

ПФУ надає Фонду інформацію:

  • про робочі місця для осіб з інвалідністю, що створили роботодавці;
  • про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
  • необхідну, щоб обчислити кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавцями відповідно до нормативу.

Підстава — частина шоста статті 19 Закону № 875.

ПФУ надає Фонду інформацію згідно з Порядком надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообо­в’яз­кового державного соціального страхування, затвердженим поста­но­вою правління ПФУ від 10.03.2023 № 14-2. Тобто ПФУ керується інформацією з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру за­галь­но­обо­в’я­зкового державного соціального страхування (далі — РЗО).

ПФУ надає Фонду, зокрема, інформацію про:

  • фонд оплати праці застрахованих осіб;
  • облікову кількість штатних працівників у звітному періоді;
  • середньооблікову кількість штатних працівників у звітному періоді;
  • кількість осіб з інвалідністю у звітному періоді.

Фонд перевіряє інформацію, що надав ПФУ, і визначає, чи порушив роботодавець виконання нормативу. Якщо так, Фонд може провести перевірку (ч. 7 ст. 19 Закону № 875).

Фонд щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних РЗО та Централізованого банку даних з проблем інвалідності визначає роботодавців, які не виконали в попередньому році нормативу, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій (ч. 11 ст. 19 Закону № 875).

Чому розрахунки не збігаються

Роботодавці розраховують норматив, керуючись Інструкцією № 286. Фонд та ПФУ під час розрахунку нормативу використовують інформацію з РЗО.

Роботодавці до середньооблікової штатної чисельності працівників зараховують працівників:

Таким працівникам роботодавець не виплачує зарплати й відповідно не сплачує за них страхових внесків. РЗО таких працівників не рахує як застрахованих осіб, і ПФУ їх не враховує для інформації Фонду.

Застрахована особа — фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообо­в’я­зковому державному соціаль­ному страхуванню і сплачує/сплачувала та/або за яку сплачують чи сплачували у встановленому законом порядку єдиний внесок (п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообо­в’я­зкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI).

У цьому й маємо невідповідність між розрахунками роботодавця та Фонду.

Як роботодавцю надходять адміністративно-господарські санкції

Розрахунок надходить роботодавцю у формі електронного документа через електронні кабінети страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ (ч. 12 ст. 19 Закону № 875).

ПФУ надсилає розрахунки через електронні кабінети роботодавців на вебпорталі електронних послуг ПФУ. Строк — 5 к. дн. з дня їх одержання від Фонду (п. 4 Порядку надсилання розрахунку сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за попередній рік, затвердженого постановою правління ПФУ від 10.03.2023 № 14-1, наказом Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 10.03.2023 № 17).

Які дії роботодавця

Не всі роботодавці, що отримали в електронному кабінеті страхувальника інформацію про адміністративно-господарські санкції, повинні їх сплачувати.

Роботодавець за своїми підрахунками виконав норматив. Оскаржуйте адміністративно-господарські санкції у суді. Аргументи — роботодавець протягом року відстежував, чи виконує він норматив, керуючись Інструкцією № 591, яка наразі чинна, та Інструкцією № 286. Жодних нових нормативно-правових актів, що змінили порядок розрахунку нормативу, не ухвалювали.

Роботодавець за своїми підрахунками не виконав нормативу, але у 2022 подавав до центру зайнятості звіт про наявність вакансії для особи з інвалідністю. Якщо центр зайнятості не надсилав протягом року кандидатів для працевлаштування або роботодавець необґрунтовано не відмовляв у працевлаштуванні особам з інвалідністю — оскаржуйте в суді адміністративно-господарські санкції.

Щоб довести, що роботодавець створив робочі місця для осіб з інвалідністю, надайте суду звіт № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», яку подавали до центру зайнятості. В пункті 1.14 «Відомості про вакансію», що є додатком до Інформації про попит на робочу силу (вакансії), має стояти позначка навпроти «особи з інвалідністю, які не досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообо­в’я­зкове державне пенсійне страхування». Так роботодавець доведе, що вжив усіх необхідних заходів, щоб виконати норматив.

Аналіз судової практики показує, що суди в таких випадках ухвалюють рішення на користь роботодавців.

Роботодавець один раз подав до центру зайнятості звіт № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» про наявність вакансії для працевлаштування працівника з інвалідністю та не відмовив безпідставно у працевлаштуванні такої особи. Тобто роботодавець вжив залежні від нього передбачені законодавством заходи, щоб не допустити господарського правопорушення (постанова ВСУ від 26.06.2018 у справі № 806/1368/17).

Обов’язок підприємства створити робочі місця для людей з інвалідністю не означає, що воно має шукати людей з інвалідністю. Роботодавець не несе відповідальності за те, що служба зайнятості не направляла до нього людей з інвалідністю, і що в населеному пункті за місцем розташування роботодавця немає людей з інвалідністю, які бажають працевлаштуватися. Роботодавця звільняють від адміністративно-господарських санкцій, якщо доведе, що він ужив усі залежні від нього заходи, аби не допустити правопорушення (постанова ВСУ від 21.08.2018 у справі № 817/650/17).

Роботодавець не зо­бо­в’я­заний шукати працівників з інвалідністю. Якщо роботодавець вчасно подавав звіт № 3-ПН про робочі місця для осіб з інвалідністю, відсутні підстави сплачувати адміністративно-господарські стягнення (постанови ВСУ: від 24.06.2020 № 440/2008/19, від 27.08.2020 у справі № 805/1476/16-а, від 11.08.2021 у справі № 260/557/19).

Якщо підприємство не вжило всіх можливих заходів із працевлаштування осіб з інвалідністю, внаслідок чого не виконало нормативу, відповідальності не уникнути (ухвала ВАСУ від 26.01.2012 № К/9991/55740/11, постанова ВАСУ від 11.07.2013 № К/9991/89229/11).

Які наслідки, якщо ігнорувати санкції

Роботодавець зо­бо­в’я­заний сплатити адміністративно-господарські санкції до 15 квітня року, наступного за роком, у якому порушив норматив (ч. 4 ст. 20 Закону № 875). Якщо роботодавець порушив строки їх сплати, додатково на цю суму нарахують пеню. ЇЇ обчислюють на підставі 120% річних облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (ч. 2 ст. 20 Закону № 875).

З огляду на значний розмір адміністративно-господарських санкцій і пені, не ігноруйте адміністративно-господарські санкції в електронному кабінеті страхувальника. Фонд через певний строк стягне цю суму з роботодавця через суд або виконавчу службу. Тому коли побачили в кабінеті страхувальника на вебпорталі ПФУ інформацію про адміністративно-господарські санкції, терміново готуйте судовий позов.