Електронне бронювання через Дію
- коли запрацює електронне бронювання
- як оформити запит на бронювання
- яку інформацію передати до початку бронювання
- як підтвердити та анулювати бронь
Найочікуваніша подія початку липня для критично важливих підприємств — старт електронного бронювання на Порталі Дія. Запити в паперовому вигляді, тижневі очікування відстрочок і вплив людського чинника замінить автоматична перевірка та порівняння інформації в державних реєстрах. У результаті, якщо у всіх реєстрах інформація збігатиметься, за онлайн-запитом протягом одного дня забронюємо працівника та зарахуємо його на спеціальний військовий облік. Працівник зможе пересвідчитися, що має відстрочку від призову на військову службу на 12 місяців, коли оновить інформацію в додатку «Резерв+».
Нормативне підґрунтя
Порядок та організацію бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних визначає Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII (далі — Закон про мобілізацію) та нормативно-правові акти, які ухвалив КМУ, щоб його виконати (ч. 2 ст. 25 Закону про мобілізацію).
ПРОЄКТИ
Сплата ЄСВ більше 40 тис. грн може стати підставою для бронювання працівників
Військовозобов’язаних бронюють в один зі способів:
- згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов’язаних, яких пропонують до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які погодило Міноборони (військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, розвідувальному органі Міноборони, — за списками, які погодили СБУ, Служба зовнішньої розвідки, розвідувальний орган Міноборони), в паперовій та/або електронній формі;
- в електронній формі засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — Портал Дія) відповідно до Порядку бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затвердженого постановою КМУ від 05.06.2024 № 650 (далі — Постанова № 650; Порядок № 650).
Підстава — абзац перший пункту 2 Порядку бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 № 76 (далі — Порядок № 76).
4 липня Дія запустила бета‑версію е‑бронювання
З 18 липня бронювання в Дії запрацювало для всіх користувачів
Це два різних способи бронювання працівників. Керівник підприємства зможе самостійно обирати один із них, щойно електронне бронювання через Портал Дія технічно реалізують. Орієнтир — 8 липня 2024 року.
Поки фахівці Мінцифри працюють, щоб налаштувати роботу електронного бронювання, є час опанувати базові правила бронювання за Порядком № 76, як-от:
- кого з працівників можна забронювати та в якій кількості;
- на який строк нададуть відстрочку та в яких випадках анулюють.
Які підприємства можуть бронювати через Портал Дія
Порядок № 650 визначає механізм бронювання під час воєнного стану військовозобов’язаних, які працюють або проходять службу:
- в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування (далі — державні органи);
- на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період (далі — підприємства);
- на підприємствах, в установах та організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі — установи).
Підстава — пункт 1 Порядку № 650.
Передумови, підготовчі заходи
Електронне бронювання ґрунтується на порівнянні інформації про працівників у державних реєстрах.
Для того щоб оформити запит на бронювання працівників в електронній формі через Портал Дія, державні органи, підприємства та установи подають через вебпортал ПФУ не пізніше ніж протягом наступного дня такі відомості про всіх працівників в електронній формі:
- про прийняття на роботу;
- переміщення з одного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду або роботу;
- звільнення;
- поновлення на роботі;
- тимчасове припинення / відновлення дії трудового договору.
ТЕРМІНОВО З № 9
Сім відповідей про бронювання працівників
Мінекономіки роз’яснило, чи звітувати про заброньованих у Дії
Відомості засвідчують електронним підписом, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (далі — КЕП; пп. 3 п. 3 Постанови № 650). ПФУ отримав завдання до 8 липня 2024 року забезпечити технічну можливість подати такі відомості (п. 6 Постанови № 650).
Інформацію про працівників від 17 до 60 років та їхні посади з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування у режимі реального часу передаватимуть до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр військовозобов’язаних). Відомості цих реєстрів використовуватимуть для бронювання.
Мінекономіки формує та веде Єдиний перелік органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій для бронювання військовозобов’язаних (далі — Єдиний перелік; п. 3 Порядку № 650).
Уповноважена особа Мінекономіки, серед інших відомостей про підприємство, внесе в Єдиний перелік підстави для бронювання працівників:
- дату й номер рішення, яким центральний орган виконавчої влади (ЦОВВ), що здійснює керівництво Збройними Силами, іншими військовими формуваннями, утвореними відповідно до законів України, СБУ, Мінстратегпром визначили підприємство критично важливим для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період;
- дату й номер рішення, яким ЦОВВ, обласна, Київська та Севастопольська міські держадміністрації або військові адміністрації, якщо їх утворили, визначили установу критично важливою для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період або рішення МЗС, Мінреінтеграції, Секретаріату КМУ чи органів, які здійснюють управління державним майном, що забезпечує діяльність відповідно Президента України, ВРУ та КМУ, про затвердження переліку таких установ.
Отже, якщо державний орган, підприємство чи установу включили до Єдиного переліку й відомості про всіх працівників є в Реєстрі військовозобов’язаних, можемо оформити запит на бронювання в електронній формі засобами Порталу Дія.
Як оформити запит на Порталі Дія
Керівник або особа, яку він уповноважив, проходить ідентифікацію та автентифікацію на Порталі Дія.
Засобами Порталу Дія в довільній формі, придатній, щоб сприйняти її зміст, формує список для бронювання військовозобов’язаних працівників (п. 13 Порядку № 650).
Для того щоб правильно сформувати список, керівник або уповноважена особа отримує з Реєстру військовозобов’язаних інформацію про загальну кількість військовозобов’язаних та тих працівників, у яких є відстрочка та їх перевели на спеціальний військовий облік. Такий список зручно формувати, якщо спочатку на Порталі Дія подати заяву й отримати інформацію про всіх військовозобов’язаних працівників, у яких є відстрочка та яких перевели на спеціальний військовий облік (п. 15 Порядку № 650).

Хоча форма списку довільна, є чіткі вимоги до переліку відомостей, які потрібно зазначити в списку:
Про державний орган, підприємство, установу | ![]() | повне найменування та місцезнаходження; код згідно з ЄДРПОУ |
Про військовозобов’язаного працівника | ![]() | прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і про це є відмітка в паспорті громадянина України); строк дії відстрочки |
Приклад оформлення списку:

Сформований список засобами Порталу Дія керівник або особа, яку він уповноважив, засвідчує КЕП (п. 17 Порядку № 650).
ДО ТЕМИ
Відзвітуйте про заброньованих працівників до 10 липня
Підприємства з мобілізаційними завданнями зможуть забронювати працівників за списком
Як підтвердити бронь
Працівник стає заброньованим та отримує відстрочку з моменту, коли його автоматично переведуть на спеціальний військовий облік. Строк дії відстрочки визначать на підставі пункту 2 Порядку № 76. Це відбудеться після того, як список перевірять і працівника ідентифікують у Реєстрі військовозобов’язаних (п. 19 Порядку № 650).
Інформація про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації (бронювання) відобразиться у військово-обліковому документі працівника в електронній формі (п. 21 Порядку № 650). Наприклад, у мобільному застосунку «Резерв+».
Документ, що підтверджує відстрочку — витяг про бронювання військовозобов’язаного (далі — витяг; п. 22 Порядку № 650). Він формується автоматично в довільній формі засобами Порталу Дія.
Працівник зможе отримати витяг в електронному кабінеті користувача за заявою (п. 23 Порядку № 650).

Як анулювати бронювання
Випадки, в яких бронювання анулюють, визначає пункт 13 Порядку № 76.
Для того щоб анулювати бронювання, державний орган, підприємство, установа подає обґрунтовану інформацію засобами Порталу Дія або це відбувається автоматично, шляхом електронної інформаційної взаємодії Реєстру військовозобов’язаних з іншими реєстрами.
Працівника переводять на загальний військовий облік, а бронювання анулюють.
